For fem år siden hadde Norge en rekke selskaper som jobbet med fremadstormende mobilteknologi, og syv av disse samarbeidet for å skaffe seg internasjonale kontakter. Blant de syv er Beep Science lagt ned, Fast og Trolltech solgt, og nå forsvinner også eierskapet til Colibria ut av landet. De selges til britisk-amerikanske Metaswitch Networks.

Les om de syvnorske: Sammen kjenner de "alle"

Colibria solgte nylig ut en del med 50 ansatte og var dermed nede i 30 ansatte ved salget. Summen er ikke kjent, men det spørs om mange av investorene har gjort store penger. For utviklingen har tatt tid.

Frustrerende ventetid
Colibria har vært pionerer innen nye meldingsformater på mobiltelefonen. De lager serverne i nettet som muliggjør ulike meldingstjenester, tilstedeværelses-status (om du er opptatt eller ledig, ditt bilde og lokasjon), nettverksbasert adressebok og koblinger mot sosiale nettverk. Tjenestene er tenkt som en langt rikere arvtager til sms.

De har lenge hatt tjenester klare – og har 20 mobilselskaper på kundelisten, men tallene har vært røde lenge. Colibria har nemlig valgt å alliere seg med mobilselskapene, og de har brukt mange år på å bestemme seg for å satse på en etterfølger til SMS.

- Operatørene har ventet fordi de har tjent godt på sms, men nå ser de at de sosiale nettverkene på mobil kommer, og konkurransen er steinhard fra lavprisoperatører. Da må de ha rikere kommunikasjonsmuligheter, sier Myhrum.

Venter kraftig løft
I fjor var omsetnignen på rundt 2 millioner euro, men i år sikter de seg inn på 4,5 millioner euro. Hva gjør at de kan tro på så kraftig vekst?

- Operatørene har vært i tenkeboksen lenge, men nå utløses et oppsamlet behov, mener Myhrum.

Han mener App-bølgen som Apple startet er med på å drive etterspørselen etter deres tjenester. Tidligere hardde nemlig operatørene mer kontroll, men nå lages det en rekke apper som konkurrerer med mobiloperatørenes tjenester – og noen av nettgigantene truer mobiloperatørenes forhold til kundene.

- Apple er veldig flinke og flere selskaper har hatt vellykkede kommunikasjons-apper. Men for de store massene ligger adresseboken fremdeles i telefonen. Den dagen du går inn i Facebook-appen din for å ringe så har operatørene store problemer. Vi hjelper operatørene til å fortsette å ha den posisjonen, sier Myhrene.

Selskapet som kjøper Colibria er britisk-amerikansk og kommer fra bredbåndstelefoni på fastnett. Nå skal de bruke Colibria til å tilby rikere kommunikasjon i konvergensmarkedet mellom fast og mobilt nett, forteller Myhrum.

Han forteller at Colibrias løsning muliggjør mange konkurrerende meldingstjenester, men operatøren beholder kontroll over din inngangsport. Dette mener Myhrum er en posisjon operatørene nå vil kjempe for, nettopp fordi konkurrenter i app-markedet blir stadig sterkere. Og han tror de vil be Colibria og deres nye eiere om hjelp i kampen.

Les også: Mer trafikkert enn Iphone

<b>Opera: - Store nok til å bli fryktet</b> (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.