Opera har ting på gang. Inntektene fra mobilprodusentene svikter, men Opera mener de er mobiloperatørenes beste venn i kampen om det mobile internettet, og sanker stadig inn nye avtaler. Vekstpotensialet er enormt, men det har det vært lenge.

- På papiret er det en relativt troverdig veksthistorie, sier Peder Strand, analytiker i SEB Enskilda.

Han er usikker på om markedet vil se med blide øyne på dagens inntjening. For 2010 har selskapet guidet mot et driftsresultat på mellom 30 og 90 millioner kroner. Det er ikke så mye for et selskap som er verdsatt til 2,5 milliarder kroner

- Historien har alltid vært vekst, selv om det har buttet litt imot i det siste. Men det har aldri skalert skikkelig, sier han.

- Selskapets guiding for 2010 skuffer, stemmer analytiker Espen Torgersen i Carnegie i.

Les også:
<b>- I mange land heter det ikke "internett"...</b>

<b>Opera synger i motvind</b>

Delte inntekter er bra
Dagens tall var ikke sterke. Omsetningen falt og overskuddet var lite. Dette var imidlertid ventet og i tråd med analytikernes estimater.

- Overraskelsen fikk vi forrige gang, sier Arild Nysæther, analytiker i Fondsfinans, med henvisning til forrige kvartal.

Nyheten om at Opera nå inngår flere avtaler om å dele trafikkinntekter med operatørene blir positivt mottatt. Dette er ikke lett å få til.

- Det er veldig interessant det de sier om å få flere avtaler om inntektsdeling. Det virker som de har mye interessant på gang, mener Arild Nysæther, analytiker i Fondsfinans.

Torgersen i Carnegie mener Opera mini skaper et ganske lystig fremtidsbilde – hvis selskapet klarer å få flere brukere over på versjoner som er knyttet til mobiloperatørene. Disse får Opera betalt for, men i dag er brukergruppen dominert av 50 millioner gratisbrukere som har lastet ned mini på egenhånd.

Heftig mulighet
Torgersen mener Opera er en kjempespennende aksje, og anbefaler kjøp. Men spenningen er ikke bare knyttet til de positive mulighetene.

- Opera er og forblir et litt fremtidsrettet case, hvor man må levere tilstrekkelig bra i nåtid for å få tillit til fremtiden. Opera mini faller definitivt inn i den kategorien, sier han

Torgersen oppfatter at fokuset nå er mer på inntjening enn bare ren vekst. Hvis planene slår til, er oppsiden stor.

- Det er et vannvittig volumpotensial og det er ikke vanskelig å tegne en rosenrød tegning hvis volumveksten tar seg opp, sier Torgersen, med henvisning til kunder som kommer inn via operatøravtaler.

Opera satser også på få reklameinntekter fra de 50 millionene kunder som laster ned Opera mini på egenhånd. Dette har Torgersen begrenset villighet til å regne med.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.