Til sammen har det norske nettleserselskapet Opera Software rundt 100 millioner brukere. Blant disse er en stor og voksende del pc-brukere, men raskest vokser bruken av Opera mini for mobiltelefoner. Antall brukere passerte nylig 40 millioner verden rundt, og den er dermed verdens største nettleser for mobilmarkedet. Nå melder selskapet at de nærmer seg 50 millioner brukere av selskapets mobilnettlesere.
Men inntektene har hittil vært små. Les også: 40 millioner verdiløse kunder?
Det håper Opera nå å kunne rette på med oppkjøpet av Ad Marvel, et selskap som driver med mobilreklame.
- Vi har lenge jobbet med hvordan vi kan sikre inntekter på våre mange gratisbrukere, deriblant Opera mini-brukerne, sier strategidirektør Rolf Assev.
Oppkjøpet vil ifølge en melding fra Opera gjøre selskapet i stand til å utvide virksomheten med skalerbare løsninger for å tjene penger på selskapets mobilnettleser.
Dette gjelder både de over 40 millionene som har lastet ned Opera mini gratis på egenhånd, og de som har fått den installert gjennom en av Operas mange avtaler med mobiloperatører.
Assev forteller at selskapet har prøvd flere metoder, blant annet Admob, som nå er kjøpt av Google, men at de fikk best uttelling med AdMarvel.
Selskapet har laget en teknisk platform som skal sørge for at annonser fra andre reklamenettverk får mest mulig effektiv plassering. Systemet skal også sørge for levering av annonsene og økonomisk oppgjør for annonsene. Admob kan være en av flere leverandører av annonser til AdMarvel.
Assev understreker at AdMarvel skal fortsette som separat selskap. De skal ha sine egne kunder, og Opera har ingen eksklusiv avtale med dem. Operas kan med andre ord få annonser fra andre kilder hvis disse viser seg å bli mer effektive.
- Det er interessant å kunne eie selskapet, for da kan vi gjøre mer spennende ting sammen, sier Assev.
Med oppkjøpet kan Opera sikre at deres nettleser fungerer sammen med reklamen, og dette kan selges som en pakke til mobiloperatører som ønsker dette. Opera har i dag avtaler med mobiloperatører over hele verden om spesialtilpassede versjoner av Opera mini.
Akkurat hvordan reklamen skal finne veien inn i Opera mini er ikke klart. Assev understreker at det viktigste nå er å bygge en solid brukerbase, og ikke skremme disse bort med modeller som forstyrrer deres privatliv. Han viser til at Google tror mobilreklame blir gigantisk og at dette er et ungt marked. Derfor er posisjonering viktig.
- Vi tror vil kan tjene veldig mye mer penger på Opera mini, sier han.
Prisen kan tredobles
Opera har lenge sittet på store kontantreserver og mange har lurt på hva de skulle kjøpe. Selskapet har imidlertid vært svært forsiktige, og nøye med at oppkjøp skal passe inn i selskapet. Dagens oppkjøp vil da heller ikke tømme krigskassen.
Opera kjøper selskapet for 8 millioner dollar, som tilsvarer 46 millioner kroner. Prisen kan imidlertid bli høyere hvis visse ”aggressive finansielle mål” oppfylles innen 24 måneder. Dette kan gi opptil 15 millioner dollar ekstra for dagens eiere. Da kommer regningen opp i drøyt 130 millioner kroner.
- Dersom de når de målene og vi betaler dem 15 millioner dollar ekstra så er vi veldig fornøyd, og det vil aksjonærene også være, sier Assev.
AdMarvel er basert i San Mateo i California og har en arbeidsstokk som tilsvarer 15 årsverk. Selskapet har kunder over hele verden.
Dagensit.no kommer tilbake med mer.
Les også: Norges sjefsnerd abdiserer (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.