Opera leverte solide tall for andre kvartal, men aksjen raser likevel. Det skyldes trolig signalene for andre halvår fra finansdirektør Erik Harrell.
- Det er mye høyere usikkerhet om vi klarer å nå våre 2009-mål i andre halvår, sier han. Han understreker at dette er mål selskapet setter seg, ikke guiding, men minst en analytiker i salen mente det luktet profittvarsel av deler av presentasjonen.
I presentasjonen viste Harrell til at de store trendene fremdeles går Operas vei – stadig flere vil bruke internett på mobilen. Men flere ting rammer nå Opera.
- Salgssyklusene med mobiloperatørene har blitt lengre enn ventet. Det tar lengre tid å signere og lengre tid fra signatur til produktene er på markedet, sa han.
Dermed lar inntektene vente på seg.
- Det har effekt på inntektene i forhold til vår plan, sier Harrell.
Les også: Opera treffer tonen
Valuta smerter
Han viste også til at valutakursene nå smerter Opera. Siden årsskiftet har kronen styrket seg rundt 14 prosent mot dollar og euro.
- Vi har alle våre inntekter i dollar og euro, mens 60 prosent av kostnadene våre er i kroner, forteller Harrell.
Dermed blir det tøffere å tjene penger fremover. Opera har riktignok økt andelen kostnader utenfor Norge og er dermed noe mindre sårbare overfor valutasvingninger, men så store utslag merkes godt på 60 prosent av kostnadsbasen.
Halve industrien i krise
Opera har store inntekter fra mobilindustrien og det kunne gått langt verre. Etter at krisen slo til har nemlig salget av mobiltelefoner stupt, og deler av Operas inntekter kommer fra lisenser per solgte mobiltelefon.
- Dette gjelder bare Opera mobile, påpeker administrerende direktør Jon von Tetzchner.
Han påpeker samtidig at disse aktørene opprettholder aktiviteten når det gjelder utvikling - noe som gir Opera inntekter. Men lisensinntektene rammes.
For noen år siden var dette en langt større del av selskapets mobilinntekter, nå er fokuset i større grad på mobiloperatørene – og der går det bra selv om prosessene altså tar tid. Operatørene er langt mindre kriserammet enn mobilprodusentene. Folk ringer fremdeles og ønsker å bruke mobilt internett. Interessen og aktiviteten på dette området er større enn noen gang, mener selskapet, som nå har avtale om distribusjon av Opera mini med 30 operatører.
Færre nyansatte
Harrell understreket at Opera fremdeles har ståltro på selskapets langsiktige strategi og muligheter. Men inntrykket etter presentasjonen var definitivt at på kort sikt vil deres enorme fremgang gå saktere.
Opera tar da også grep for å stramme inn på kostnadnene.
- Vi setter ned ansettelsesraten i forhold til det vi hadde planlagt. Vi skal være ekstra forsiktige fremover, sier Harrell.
Opera har så langt holdt en frist vekstrate og har nå 740 ansatte på verdensbasis.
Billigere ekspansjon
En måte å vokse videre uten å øke kostnadene så mye er å forenkle bruken av Opera. Operas nettleser er nemlig tilpasset allverdens ulike dingser og operativsystemer, og i tillegg kundetilpasset i forhold til spesielle ønsker fra mobiloperatører. Dette tar tid, men gir også inntekter.
- Vi investerer mer i SDK og lettere kundetilpassing av produktene, så kunden kan gjøre mer av jobben og komme raskere på markedet, sier Harrell.
SDK står for Software Development Kit, en verktøypakke som skal gjøre andre selskaper i stand til å tilpasse og utvikle ting på toppen av Operas systemer. Hvis andre kan gjøre deler av jobben vil Opera kunne vokse mer uten tilsvarende vekst i antall ansatte.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.