Flere aktører snuser på hele eller deler av Opera Software. Styreformann Sverre Munck opplever nå mer konkret interesse enn tidligere og at intensiteten har økt.

- Mer enn én og mindre enn ti, sier styreformann Sverre Munck om antallet interessenter.

Opera varslet forrige fredag at styret vil utrede strategiske alternativer etter at et antall aktører har meldt sin interesse.

Toppsjef Lars Boilesen sier han ikke er overrasket over at interessen for Opera er økt.

Opera Software-sjef Lars Boilesen etter kvartalspresentasjonen onsdag. Foto: Gorm K. Gaare
Opera Software-sjef Lars Boilesen etter kvartalspresentasjonen onsdag. Foto: Gorm K. Gaare (Foto: GORM K GAARE)

Han mener det tidligere har vært mye skepsis til selskapet, blant annet fordi de var store på ikke-smarte telefoner, men at de nå gjør det godt på smarttelefoner og er posisjonert godt for vekst i reklamemarkeder utenfor Europa og USA, når den måtte komme.

- Jeg forstår at vi er mer strategisk relevante nå enn før, og det er større interesse for vekstmarkeder nå enn for bare et år siden, sier han.

Under resultatpresentasjonen onsdag morgen gjorde styreformann Sverre Munck det klart at interessen kommer fra mange forskjellige typer aktører.

-  Det gjelder noen av våre aktiva, som brukerbase, teknologi , forhold til operatører, markedsandel i USA. Det er ulike ting som interesserer ulike parter, sier Munck.

Les også: Flere skuffelser fra Opera

Han bekefter også at det er aktører som virker interessert i hele selskapet.

Analytikere DN snakket med tidligere i uken mente et salg av selskapets annonsedivisjon er aller mest sannsynlig, og at Opera som helhet ikke er noe typisk oppkjøpsobjekt.

Til det er selskapet for komplisert, og flere mente det er få aktører som kan få alt til å passe inn i sin forretningsmodell. Munck ville onsdag ikke si om det var spesiell interesse for annonsedelen.

-  Vi har sett en undersøkende, men relativt spesifikk interesse. Det har vært snakk om slike henvendelser tidligere i Operas historie, men det har vært høyere intensitet de siste månedene, sier Munck.

Ifølge styrelederen har strategiprosessen to årsaker.

For det første har de fått en rekke henvendelser, som de mener nå er mer konkrete enn i tidligere år.

Ved å starte en prosess ønsker de å kunne se på et bredt utvalg alternativer, og ikke bare reagere når noe eventuelt skjer.

- Det  gir bedre fleksibilitet og vi får utforsket flere muligheter, sier han.

Den andre grunnen han oppgir er at selskapet er endret mye de siste årene, med diversifisering både i produkter, forretningsmodell og antall markeder.

- Vi ser at selskapet er helt annerledes nå enn for to år siden. Vi skal se på hvordan vi er organisert nå, sier Munck.

Han varsler at styret vil tid til denne prosessen, men holder muligheten åpen for at noe kan skje før dette.

-  Den delen vi har kontroll over tar noen måneder eller ut året, og så er det ikke alt vi styrer, sier han.

Les også:

- Kan ha veldig stor verdi for andre

- Kan være starten på flere fall i kinesisk valuta

Pearson selger sin andel i The Economist

Gamle Bagatelle sammles igjen
00:00
Publisert:
 

(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.