Telenor har fått mye kritikk for sin satsing på å bygge mobilnett i India, og i en periode virket alle positive nyheter fra India negativt på aksjekursen - fordi alt positivt tydet på at planene faktisk ville bli gjennomført. Nå er nettet på plass, og da vil trolig denne merkelige mekanismen snu.
Nyhetene nå tyder i det minste på at selskapet er godt i gang. Deres indiske datterselskap Uninor har nemlig offentliggjort selskapets kundetall for desember 2009, den første måneden selskapets tjenester var tilgjengelig i India. Ved utgangen av måneden hadde Uninor 1,2 millioner kunder fordelt på de åtte regionene der selskapets tjenester er tilgjengelig.
- Vi fortsetter fra lanseringen og arbeider kontinuerlig med å videreutvikle nettverk, dekningsområde og distribusjon. Vi fokuserer på den gode kundeopplevelsen og konkurrerer hardt om hver eneste nye kunde. Det er tøff konkurranse, men vi har en langsiktig ambisjon og vi har fått en positiv start, sier Stein Erik Vellan, administrerende direktør i Uninor i en pressemelding.
Begrenset lansering
Selskapets tjenester er foreløpig lansert i telekom-regionene Uttar Pradesh (Vest), Uttar Pradesh (Øst), Bihar, Tamil Nadu, Karnataka, Kerala, Andhra Pradesh, og Orissa. India er et enormt marked, med svært lave priser og beinhard konkurranse. For å lykkes trenger Telenro svært mange kunder.
- Tatt i betraktning at våre kunder foreløpig kun kommer fra de åtte telekom-regionene der vi har lansert er tallene for desember oppmuntrende, sier Stein Erik Vellan.
Månedstall må rapporteres
Uninor har lansert to ulike prisplaner i det indiske markedet. Prisplanen talklonger@29p er tilpasset kunder som gjennomfører lengre samtaler, mens callmore@29p er tilpasset de som ringer ofte.
-Vi er fortsatt i en svært tidlig fase, men de første salgstallene gir en indikasjon på at våre prisplaner oppleves som attraktive hos indiske forbrukere, sier Vellan, i en pressemelding.
Uninor har i henhold til indisk regelverk levert månedsresultatet for desember til Telecom Regulation Authority of India (TRAI) og Cellular Operator Association of India (COAI). Telenors veksttakt i markedet kan med andre ord følges måned for måned.
Les:
Den store app-krigen
Prisen har falt 99,8 prosent
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.