- De liker å fremstille seg selv som selskapet for annerledes tenkende og alternative, men de er jo det største selskapet her. Det er heller ikke mange selskaper som har større markedsføringsapparat enn Apple, sier Doubletwist-sjef Monique Farantzos til Dagens it.
Hun leder Jon Lech Johansen, eller DVD-Jons, selskap Doubletwist i San Fransisco.
Les mer her: DVD-Jon verdsettes til 360 millioner
Jon Lech Johansen er mest kjent for å bryte dvd-sperren, og jobber fortsatt ut fra ideen om at digitale produkter skal kunne brukes uten inlagte sperrer fra selskapene.
Forretningsideen til Doubletwist er at alle forbrukere skal kunne overføre og bruke all musikk, bilder, video og annen media de har på et hvilket som helst digitalt produkt de eier, og selskapet går dermed rett i strupen på Apples proprietære filosofi. Og det gjør de på flere måter.
«the Cure For iPhone envy».
Apple er kjent for sine kontrolltendenser, og det vakte derfor oppsikt da Doubletwist kuppet annonseplassen ved togstoppen rett ved Apples hovedbutikk i San Francisco ifjor sommer mens Apple holdt sin årlige utviklerkonferanse, der blant annet nye iPhoner blir lansert.
Doubletwist kjøpte annonseplass hvor de annonserte for sitt produkt som de kalte «the Cure For iPhone envy». Annonsen ble raskt fjernet av annonseselgeren, med flere forkl#229er om at den var for mørk og brøt med noen kriterier de hadde for annonser. Johansen mener annonsen ble krevd fjernet av Apple.
Men så gøy syntes de det var, at de har laget en kaffebordbok med bilder av mennesker som passerer reklamen.
- Den er trykt opp i ett eksemplar, sier Johansen, og peker på bokens siste omslagside hvor det står «Created and printed on Mac».(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.