De siste to årene har Platekompaniet og Aspiro drevet musikktjenesten Wimp sammen med Telenor. I dag melder Aspiro og Platekompaniet at Platekompaniet selger sin andel i Wimp Music AS mot en eierandel på 6,5 prosent i det børsnoterte morselskapet Aspiro AB.

Platekompaniet har hatt en eierandel på 50 prosent i Wimp Music, som driver Wimp i Norge og flere utenlandske markeder. Transaksjonen gjennomføres med en emisjon som utsteder 13,4 millioner nye aksjer til en verdi på 16 millioner kroner med dagens kurs. Aksjene vil gi Platekompaniet en eierandel på 6,5 prosent av Aspiro AB som er notert på børs i Stockholm.

Wimp er en abonnementstjeneste som gir brukeren tilgang på et gigantisk musikkbibliotek mot en månedlig sum. Man kan lytte til musikken via en internettforbindelse, men ikke lagre eller kopiere den. Dette kalles streaming eller strømming på norsk.

Blir dominerende
Transaksjonen er et signal om hvor platebransjen tror musikkomsetningen vil flytte seg.

– Det er helt klart at strømming blir den dominerende plattformen for å lytte til musikk i fremtiden, sier daglig leder Rolf K. Presthus i Platekompaniet.

Han peker på at Aspiros internasjonale satsning er viktig for Platekompaniet.

– Når man driver platebutikker, kan man bli stor bare ved å være stor i Norge. Strømming krever en mer global satsning, sier Presthus.

Platekompaniet selger også spill og film. Men foreløpig er det ikke planlagt å lansere også disse produktgruppene digitalt gjennom Aspiro.

– Det er naturlig å tenke seg at disse produktgruppene kan følge etter, men foreløpig vil vi fokusere på musikk fra vår side, sier Presthus.

Platekompaniet ser imidlertid ikke for seg noe økonomisk løft fra transaksjonen.

– Vi har ikke gjort dette for å ta ut kortsiktige gevinster på børsen. Dette er et strategisk valg som vi mener er riktig på lang sikt, sier Presthus.

Betaler husleien
I mars i år skrev DN.no om elektronika-artisten Ugress som trodde han ville kunne leve av inntektene fra strømmingstjenester som Wimp og Spotify i løpet av 2013.

I dag, syv måneder senere, har allerede disse inntektene steget nok til å dekke artistens faste utgifter.

– Pengene jeg får gjennom Spotify og Wimp er nok til å dekke mine faste utgifter, men ikke nok til å leve godt av ennå. Men det er ingen tvil om at veksten er stor, sier Gisle Martens Meyer, artisten bak Ugress-prosjektet.

Han understreker at veksten ikke bare skyldes at flere bruker Wimp og Spotify, men også at han har vokst som artist og at avtalene mellom artister og musikktjenestene har blitt bedre.

– Det har blitt mer viktig og attraktivt å være til stede på strømmingstjenestene. Nå tjener vi som artister langt mer per avspilling enn vi gjorde før, sier Martens Meyer.

Les også: Slik lurte de piratene (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.