I anledning feiringen av 20-årsdagen lanserte Netcom et jubileumstilbud med fri bruk av alle mobiltjenester som data, tale, sms og bildemeldinger i 12 måneder for under 300 kroner per måned uten binding.
Tre dager etter svarte Telenor med å tilby 6 GB gratis mobildatabruk i en rekke abonnementer. Telenors kampanje er begrenset til 20. oktober, det samme er Netcoms kampanje.
Det betyr at begge selskapene nå nærmest tilbyr gratis bruk av mobildata. Dette er ikke første gang selskapene dumper prisene i en kampanjekrig. Netcom innrømmer nå at prisene er i ferd med å bli uholdbare.
- Det er viktig å skille mellom kampanjer og varige prisendringer. Tilbudene du ser i markedet nå, ligger ikke på nivå med hvor dataprisene skal være, sier kommunikasjonsdirektør Øyvind Vederhus i Netcom til DN.no.
Les også: - Dette er absolutt den verste abonnementstypen
For billig
Videre mener Vederhus at det nå blir viktig at selskapene ikke skaper for høye forventninger om prisreduksjon hos kundene. Også konkurrenten Telenor ser at dagens priser er for lave.
- Fri bruk er en forretningsmodell som er umulig å opprettholde i et mobilmarked på lang sikt, da kostnadene øker raskt uten en tilsvarende økning i inntekter, sier Anders Krokan, informasjonssjef i Telenor.
Verken han eller Vederhus legger skjul på at en slik prisutvikling kan skape problemer for selskapene, som begge har signalisert at mobildata vil bli en stadig viktigere inntektskilde for teleoperatørene.
- Telenor har nå kommet med en tidsbegrenset kampanje primært for å få flere til å oppdage fordelene ved 4G. Slik sett profilerer kampanjen noe som er viktig for oss, men det er ikke tvil om at vi her har strukket oss langt, sier Krokan.
- Lærer kundene at de slipper å betale
Analytiker Espen Torgersen i Carnegie mener teleoperatørene er i ferd med å skape store problemer for seg selv ved å dumpe prisene på mobildata.
- Selskapene har i langt tid jobbet utifra en startegi der de gir kundene litt tilgang til data for å gjøre dem mer kjent med produktet og dermed øke bruken. Det de lærer kundene sine nå er å bruke mer, men også at de slipper å betale for tjenesten, sier Torgersen.
Han mener at det største problemet med teleoperatørenes priskrig er at investeringene i tjenestene vil falle dersom en ikke klarer å tjene penger på dem.
- Jeg er skeptisk til at de vil klare å øke prisene opp til der de bør være. Utviklingen i bransjen har vært et bekymringspunkt lenge, sier Torgersen.
Videre legger han til at prisene på mobildata må opp i fremtiden, men han er usikker på når selskapene vil få til dette.
Både Vederhus og Krokan bekrefter at det ikke blir aktuelt å senke prisene ned til dagens nivå permanent.
Les også:
Avkl#229 for Telenor i Pakistan
Refser Telenors kundepleie
Mobilsjefen i Teliasonera må gå etter bestikkelsesanklager
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.