Marerittet for mange butikker er at kundene prøver varene hos dem, for så å kjøpe dem på nett. Ofte arbeider «fienden» for samme eier.

- Er du sjef for fysiske butikker så oppfatter man ofte at de som driver kjedens nettbutikk er en konkurrent, sier Peder Inge Furseth, førsteamanuensis ved Handelshøyskolen BI.

Han forteller at han selv har opplevd priskrig mellom nett og telefonbestilling hos samme selskap, og tror ikke dette er måten å vinne frem på.

Les også om hvordan folk nå mobilhandler hos konkurrenten, mens de prøver varene i butikken: - Jeg tror dette kommer som en tsunami



Samspill
Selv uten interne kamper er det vanskelig å få nett og butikk til å spille på lag, men Stormberg-sjef Steinar J. Olsen tror han har funnet en strategi der de styrker hverandre. Konseptet heter ”webshop-in-shopl”, en assistert netthandel i butikk, og går ut på at selgerne går rundt med iPader. Butikkselgerne skal ikke bare selge fra butikkutvalget, men hele nettbutikkens lagerbeholdning. Alt fra nettbutikken kan bestilles og betales i butikken.

- Dette skal gi tilgang til et betydelig større vareutvalg, med fargekombinasjoner og størrelser som kundene i dag ikke har tilgang på i butikken, sier han.

Dette er argumenter som finner gjenklang hos Julianne Angre (25), som er på handletur hos Stormberg.

- Utvalget er større på nett, så det er større sannsynlighet for å finne riktig størrelse, sier hun som forkl#229 på hvorfor hun ofte velger netthandel.



Showroom
Olsen forteller at de fleste Stormberg- butikkene er på rundt 200 kvadratmeter, og har normalt rundt 6.000 varer inne, inkludert ulike størrelser og farger. Med netthandel i butikk blir utvalget minst tidoblet, anslår han.

Dette har Furseth ved BI stor tro på. Han tror netthandel og informasjonsskjermer i butikkene kan endre bransjen.

- Jeg tror forretningene vil bli mindre og få mer preg av å vise frem varene. Da trenger du ikke et stort lager lokalt, men du må være flink på logistikk, sier han.

Han mener butikkene vil spare store lagerkostnader, samtidig som folk får en bedre opplevelse av produktene.

Større utvalg å ta på
Stormberg har såkalte "showroom" som en del av sitt konsept, men de planlegger ikke å redusere størrelsen på butikkene.

- I tillegg til tradisjonelt butikksalg, skal vi ha showrooms-utvalg i de fysiske butikkene. Dette er kun eksemplarer til prøving i den fysiske butikken, som du kan ta og føle på, men som må bestilles på nett, sier Olsen.

Han forteller at de ellers må ha over 100 enheter av hvert produkt i butikken. Så dette gjør det mulig å øke utvalget, uten å bygge større butikk. Det liker Julianne Anger.

- Det er kjekt å kunne prøve klærne, sier hun, og forteller at hun ellers aldri kjøper bukser på nett - de må hun prøve først.

I Messis sko
Adidas har jobbet med informasjonssjermer i egne butikker i noen år, påpeker Furseth. De har valgt store skjermer, der man kan slå opp mange typer informasjon, blant annet andre som har tweetet om produktet.

- De kan vise frem skoene på en veldig god måte, og gi informasjon som for eksempel at Messi har brukt modellen, og hvor mange mål han scoret med den i 2012, sier han.

Les mer om handel i endring: - Jeg tror dette kommer som en tsunami

Milliardene flommer ut via nettet

Shopping-feber hvis upopulær regel forsvinner (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.