Å miste mobilforbindelsen kan være alt fra svært irriterende til direkte farlig. Når det skjer er det vanligvis mobiloperatøren som får skylden, men du kunne kanskje unngått problemet, hvis du hadde kjøpt en annen mobil. Ofte er det de nyeste og dyreste mobilene som oftest mister forbindelsen.
- Det er en problemstilling alle har hørt om og alle vet er der, sier Elisabeth Aarsæther, assisterende direktør i Post- og teletilsynet.
Foreslår merkeordning
Sammen med teletilsynene i de andre nordiske og baltiske landene går det norske tilsynet nå inn for en ny merkeordning, som skal vise hvor gode mobilene er på dekning.
- Dette er viktig. Når man kjøper seg en mobil til mange tusen kroner skal man vite om den kan ta imot svake signaler, sier hun.
Hun viser til energimerkingen av hvitevarer, og mener man kan gjøre noe tilsvarende på mobiltelefoner. Når man kjøper kjøleskap, kan man enkelt se om energiforbruket er i den laveste klassen, men i dag er det nesten umulig for forbrukerne å sjekke om mobilene gir god dekning før man kjøper.
Har blitt dårligere
Målinger har dessuten vist at problemet er økende. Nye mobiltelefoner er rett og slett dårligere på å gi deg dekning enn de gamle og enkle mobilene. Samtidig øker bruken av materialer i nye bygg som svekker signalene innendørs.
I en undersøkelse fra Universitetet i Aalborg fikk flaggskipene til både Apple og Samsung bank av en mobil til 300 kroner fra Nokia. De dyre smarttelefonene trengte fire ganger så sterkt signal som billigmodellen.
Les også: Dårligst dekning for de dyreste mobilene
Kan avgjøre valg
Aarsæther tror en slik merking kan få konsekvenser for hvor godt en mobil selger.
- Mobiloperatørene bruker jo dekning i sin markedsføring, og da er det viktig for brukerne at mobilen ikke er et svakt ledd i dekningen, sier hun.
Det kan være langt igjen før en slik ordning er på plass, men Aarseter påpeker at dette er et problem i alle land, og hun tror flere vil være interessert i å gjøre noe med saken.
De åtte tilsynene har nå sendt et felles brev til EU-kommisjonen med oppfordring om å starte arbeidet.
Les også: Aner ikke hvem 90 prosent av kundene er
<b>Lei av &quot;gamlinger&quot; på Facebook</b> (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.