Det begynte som et forsøk på å løse en tøff markedsføringsnøtt. Selskapet hans Cisco var kjent for gigantløsninger for store bedrifter. Hans-Petter Nygård- Hansen skulle bryte inn på smb-markedet, der de ikke var kjent. Han bestemte seg for å prøve å få deres oppmerksomhet direkte,utenom forhandlerapparatet, ved å skape en stemme på nett.
- Den stemmen har etter hvert har blitt ganske stor, sier Nygård-Hansen.
Han begynte å prøve ut sosiale nettverk og startet en blogg, hanspetter.info. Og ganske raskt oppdaget han noe fascinerende. For selv om sosiale medier tilsynelatende er overfylt av meldinger, er de fleste videreformidlere eller lyttere - det er faktisk få som går ut og mener noe. Derfor er det mulig å bli hørt.
Les også: Personlig "hær" på sosiale medier kan gi drømmejobb og pressmiddel for lønn
Tilbake i urtiden
Hvor hadde Hans-Petter Nygård- Hansen vært uten sosiale medier? Det man kan si ganske sikkerhet er at han nok hadde hatt en annen jobb, og en annen familie.
Det begynte med kona, på det store sosiale nettverket i 2001, Spraydate. På tross av anonyme profiler hadde Nygård-Hansen tydeligvis talent for mediet – det ble suksess.
- Ja det må jeg si. Jeg er fra Sandefjord og hun fra Tromsø og vi ville ikke møtt hverandre uten. Nå er vi gift på femte året og har barn sammen, forteller Nygård-Hansen.
Ny karriere
Ti år senere byttet han også bransje via sosiele medier, fra en lang karriere der han solgte nettverksutstyr til å drive med sosiale medier på heltid.
- Jeg ønsket å gjøre noe annet og så at jeg måtte skape meg en ny karriere. Bloggen ble utslagsgivende, sier han.
Nygård-Hansen presenterer seg nå på bloggen som mobil- og teknomisjonær, og tjener sine penger som sosial business-rådgiver i Geelmuyden Kiese.
Store muligheter
Nygård-Hansen er overbevist om at flere kan skaffe seg helt nye muligheter gjennom sosiale nettverk, ikke minst studenter.
- Det er så få som tar nettverksbygging alvorlig så mulightetene er store for de som tar det seriøst fra en tidlig alder, mener han.
Men for å lykkes mener han man må følge enkelte råd. Det første er at man bør være den samme personen offline og online. Hvis den personen som møter opp på jobbintervju ikke passer med nett-personen blir det fort bråstopp.
Lov å flørte...
Det som ligger på nett blir stadig viktigere for karrieren. Nygård-Hansen tror ikke et par gamle fyllebilder fra russetiden skader så mye, men man bør ikke være for drøy i sosiale medier.
- Det skal ikke være pinlig om sjefen leser det. Det er som på byen – du kan flørte så langt at det ikke ville vært pinlig om kona plutselig møtte opp, sier han.
Han påpeker dessuten at risikoen for å si noe som gjør at sjefen må si deg opp øker når man har 4-5000 twitter-følgere og ikke bare 20.
Følger-fetisj
Antall følgere er et viktig mål for mange, men dette fokuset skaper ofte store forventninger og store skuffelser, mener Nygård-Hansen. Han mener dessuten kommunikasjonsbransjen snakker for mye om dialog, og for lite om å skape mer butikk.
- Å være på sosiale nettverk er ikke et mål i seg selv, men et middel. Det handler til syvende og sist om å få jobben gjort, sier han.
Nå tror han en del undervurderer muligheten i å satse på kvalitet fremfor størst mulig nettverk. Et mindre nettverk kan fort vise seg mer effektivt.
- Du må se hvem som tilbyr deg noe, ikke bare støy, sier han.
Han sammenlikner det med e-post, der de fleste får altfor mye, så det blir lite effektivt. På Facebook er det dessuten en del bedrifter som ukritisk kjøper seg ”likes”, for så å bruke det til å spre et helt annet budskap til de som melder seg på. Det gir dårlig kvalitet.
Han er overbevist om at målrettet bruk kan gi bedrifter resultater, og privatpersoner drømmejobben.
- Men bør alle satse på å være aktive på sosiale medier?
- Nei, sier han, og viser til at man må ha et bevisst forhold til hva man kommuniserer.
Les også: Personlig "hær" på sosiale medier kan gi drømmejobb og pressmiddel for lønn (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.