Den offentlige nettjenesten Telepriser.no skal gjøre det enkelt å sammenligne priser på mobiltelefoni, og etter lanseringen ble tjenesten ble raskt så viktig at mobilselskapene skreddersydde abonnementer for å fremstå som billige. De som toppet listen fikk mange kunder, noe blant annet Idar Vollvik og Chess nøt godt av. Over noen år har prisene på listen blitt presset stadig lavere. Men viktige priser glimrer med sitt fravær på denne listen, og i skjul har de gitt mobilaktørene særdeles hyggelige marginer.

- Forbrukeren blir forledet. Hvis man unnlater å inkludere tjenester som utgjør hver tredje til fjerde mobilkrone, blir oversikten mangelfull, sier teleanalytiker Tore Aarønæs i Norsk Telecom.

Øk prisene der de ikke synes
Ifølge en fersk rapport fra Norsk Telecom er det snakk om store summer. Alt i alt går over tre av tolv milliarder mobilkroner i det norske markedet til telefoni til eller i utlandet. Marginene er skyhøye. Siden disse prisene ikke gir utslag på vanlige prissammenligninger, kan det lønne seg å skru opp disse prisene, noe operatørene tilsynelatende er bevisst på.

- Det gjelder å øke prisen der kunden er minst oppmerksom på det, sa sjef for Telenor Norge, Berit Svendsen i september, ifølge insidetelecom.no.

Ifølge Aarønæs henter norske mobilselskaper inn 2,3 milliarder kroner årlig i "superprofitt" fra slike tjenester, som ikke er så enkle å sammenligne.

Mye av profitten kommer fra bruk i utlandet. Norske mobilaktører har ofte skyldt på utenlandske operatører når kundene får høye regninger, men i snitt har halve regningen vært de norske operatørenes påslag. Den andelen har dessuten økt kraftig de siste årene (se graf).

 





Hindrer konkurranse
Taperne i slike prissammenligninger er de selskapene som satser på billige samtaler til og i utlandet, og dette kan bidra til å opprettholde de høye prisene, mener Aarønæs.

Blant de som føler dette på kroppen er Mycall.

- Vi kommer alltid dårlig ut fordi vi har samtaler til utlandet med i pakkene, sier Hanne Løvstad, direktør i Mycall.

Hun mener selskapets priser til utlandet er svært mye lavere enn de store konkurrentene, men i pristestene teller dette bare negativt, fordi konkurrentenes utenlandspriser ikke teller med.

Som spareproduktene til DNB
Det er Post- og teletilsynet som driver Telepriser.no, og direktør Torstein Olsen er enig i at tjenesten ikke er komplett.

- Utfordringen med Telepriser.no er at den skal være enkel og oversiktlig, sier han.

Han påpeker at dette var enklere før, da teleselskapene solgte sms, taleminutter og data til stykkpris. Nå finnes det ”fri familie”-pakker, sponsede mobiler og all verdens kreative fastprispakker der ulike elementer er inkludert. Olsen kan ikke love at ringepriser til eller i utlandet vil komme med i senere versjoner.

- Vi har en kontinuerlig vurdering av hva vi skal gjøre med Telepriser.no. Det er tullete å opprettholde en teleprisguide som bare inkluderer det som var relevant for fem år siden, sier han.

Olsen påpeker at kolleger i andre land har lagt ned slike tjenester, og sier tjenesten enten må videreutvikles eller legges ned. Samtidig dukker det opp stadig nye elementer som gjør prissammenligning vanskelig. For å skille seg ut gir operatørene deg kinobilletter, musikk og pølser som del av pakken, påpeker han.

- Mobilpakkene blir som spareproduktene i DNB – så kompliserte at ingen skjønner dem, sier han.

Kundens ansvar
Olsen tror ikke folk lar seg lure så lett.

- Folk er smartere enn man tror. Jeg tror ikke operatørene kan komme unna med hva som helst uten å miste kunder, sier han.

Aarønæs påpeker i sin rapport at prisene for å ringe ut av Norge med mobil er langt høyere enn med fasttelefon. Men dette har ikke Olsen noen planer om å gjøre noe med.

- Nei, det vi gjør er å informere kundene om at hvis de har et spesielt ringemønster bør de sjekke prisen til de aktuelle landene. For vanlige folk er denne delen av telefonregningen relativt liten, så da er det ikke noe kjempeproblem, sier han.

Dette får Aarønæs til å reagere. Han menerer PT burde gjort mer for å gi folk rimelige utenlandstelefoni.

- Mobilbruken til og i utlandet utgjør over tre milliarder kroner, inkludert moms. Det er ikke akkurat småpenger, sier han.

Les også: Umulige forhandlinger mellom Telenor og Telenor

Ditt neste mobilselskap: Facebook, Google eller Microsoft?

Slik unngår du å bli "melket" mens du snakker (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.