De skyhøye regningene har satt grå hår i hodet på nåde mobilkunder og mobiloperatører. I tillegg har en rekke folk deltatt i diskusjoner på nettet om hvordan det er mulig at telefonene tilsynelatende går amokk. Selv om problemet har vært mest utberdt på Iphone er det også observert i Android-telefoner og mobiler som bruker Window phone 7-operativsystem.
Davis Lie, administrerende direktør i det norske selskapet Fastline Network Access, mener han har knekket koden.
- Det er verken mobiloperatøren eller Apple sin feil, men utviklerne av appene, sier Lie til Computerworld. Han mener fellesnevneren for de som har fått uforklarlig høye regninger for datatrafikk er at de har installert en rekke apper. Lie mener det er push-funksjonen i disse appplikasjonene som er synderen.
- Endel brukere uten teknisk kompetanse tillatter alle programmer som ber om det å bruke push, det vil si konstant sjekke etter oppdateringer, lokasjon og så videre. Enkelte av disse appene løper løpsk, forklarer han. Han mener problemet også vil melde seg på Ipad i fremtiden.
Selv om det er apputviklernes skyld, peker også Lie på Apples App Store, som forhåndsgodekjenner de små dataprogrammene.
- Jeg tror kanskje de ikke alltid er like flinke til å sjekke. Jeg tror neppe Apple installerer appene som skal til godkjenning og lar dem kjøre i en uke, og det kan nok være grunnen, sier dataeksperten som mener Apple først og fremst sjekker at appene ikke bryter deres eget regelverk.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.