- Mer kan man ikke be om, sier kommunikasjonsdirektør i PGS, Tore Langballe, etter å ha målt nedlastingshastighet på nesten 10 Mb/s på hytta på Hvaler.
Han har alltid med seg sin "doktorveske", der han har alt som trengs for å gjøre jobben, så lenge nettet holder.
Det er dessverre ikke noen selvfølge for alle - og DN.no har i sommer gjort en test av utstyr fra Telenor, Netcom og Ice for å finne løsninger når nettet er for dårlig.
Les hele testen her: Testen for deg som nekter å godta dårlig fart
Børsmelding fra Hvaler
De to siste årene har nettet holdt godt for Langballe, men det har ikke alltid vært slik, og mange andre brukere opplever problemer på sine hytter. Dermed kan de ikke gjøre som Langballe, og bli på hytta, selv om jobben kaller.
- Senest onsdag kveld sendte jeg ut en børsmelding i hui og hast. Det kunne jeg gjøre fra hytten i stedenfor å kjøre til byen, sier han, og forteller at han også deltar på telefonkonferanser og gjør andre jobbting via det trådløse bredbåndet.
- Er det mest slik at jobben alltid er med eller at man kan være mer på hytta med mobilt bredbånd.
- Jobben er i hvert fall alltid med. Men jeg kan kanskje også dra tidlig en fredag og heller ta noe på helgen. Man er ikke like stedsbunnet, sier han.
Utstyret teller
Alle nettverkene har bygget ut dekningen de siste årene, og skrudd opp hastigheten. Fremover skal det også komme mye raskere 4G-nett til store deler av landet.
- Vi prøvde ICE, men fikk ikke stabil nok dekning, og også Telenor var det begrensninger på, men nå fungerer det nesten som å sitte på jobb eller hjemme, sier Langballe.
Han har gjort en del av de samme erf#229ene som DN.no i vår test, for det første at det er forskjell på utstyret.
- Man kan bruke Iphone til å dele nett med andre enheter, men det er veldig ofte jeg ikke får 3G-signal på Iphone, mens ruteren gir dette, sier han.
3G-signal kan gi svært gode hastigheter, og laste ned store bilder på få sekunder, men hvis man kun får gammeldags 2G-dekning kan det fort ta mange minutter.
Må lete etter farten
Langballe benytter en liten lommeruter, som altså er god nok i hans område, mens andre kan ha nytte av langt større antenner.
Dekningsdirektør i Telenor, Bjørn Amundsen understreker at de som opplever dårlig dekning bør skaffe seg rutere med målighet for å koble på antenner man kan henge utenfor husveggen. Han påpeker dessuten at ruteren bør ha støtte for de nyeste teknologiene, og at slett ikke alle ruterne har dette.
Les mer om dette i vår test: Testen for deg som nekter å godta dårlig fart
Uansett kan plasseringen av modemet være avgjørende.
- Vi har en mer enkel hytte på fjellet. Der må ruteren henge i et spesielt hjørne - det er 3G-dekning i omtrent to kvadratcentimeter av den hytta, sier han.
DN.no har hatt liknende erf#229er, der hastigheten er firedoblet eller økt med en faktor på 50, bare ved å flytte modemet.
Trangt
En ting er klart - mobilt internett er ikke lenger bare et luksusgode, og DN.no har fått tilbakemeldinger fra mange som gjerne skulle brukt nettet mer.
- Alle er "avhengig" av å være på nett, forteller Erik Outzen, leder for for Merit gruppen og familiefar med to sønner.
Han har allerede kjøpt et ekstra abonnement fordi kvoten på abonnementet var brukt opp, men takket være dårlig vær i sommer brukte Outzen og familien imponerende 30 GB data i juli, egentlig over langt over kvoten.
Alle mobiloperatørene har maksimumskvoter og de varierer ofte mellom 1 og 6 GB i måneden, og flere klager på at det er vanskelig å få kjøpt ekstrakvoter.
- I juli da hele familien var på hytten mesteparten av måneden ble rammen brukt opp, og dette var selvsagt upraktisk. Da skulle jeg gjerne hatt tilgang på et produkt der man kunne kjøpe ekstra kapasitet 'spot' i de månedene det trengs. Det virker ikke å være mulig med Telenor, sier Dahl.
Flere vi har vært i kontakt med har lagt begrensninger på barnas bruk, og det kan være smart hvis man har viktige ting som må gjøres på nettet. Da gjelder det særlig å begrense bruken av levende bilder, sekundært musikk. Ren tekstchatting eller vanlige nettsider krever langt mindre. Et annet alternativ er å kjøpe flere abonnementer, noe som selvsagt er dyrt hvis problemet bare oppstår én måned i året.