I dag ble de årlige listene også kjent som «Zeitgeist» offentliggjort. Her oppsummerer Google hvilke ord fire milliarder brukere tastet inn i søkefeltet flest ganger i løpet av året som gikk.
- Denne listen illustrerer folks adferd, og hvert år øker antallet brukere. De fleste er innom Google hver dag, sier Norgessjef Jan Grønbech i Google.
Derfor kan vi si at de trendene vi ser på Google er et godt bilde på hva som skjer i verden, og hva som vil skje i tiden fremover, mener han.
Kan forutse økonomiske kriser
- Da finanskrisen inntraff i 2008, hadde vi lenge sett antydninger til en slik krise. Fordi det fantes nesten ikke et eneste søk på forbrukslån eller kredittkort, sier Grønbech.
Luksusvarer som cruise og dyre biler blir også borte fra nettsøkestatistikken i nedgangstider, slik ser vi både på nasjonalt og internasjonalt plan at økonomien er trangere for mannen i gaten, mener han.
Det er overvåkningstjenesten «Flurry», som gjør det mulig for Google å følge med på hvor de forskjellige søkemønstrene beveger seg, og hvordan de nærmer seg Europa og Norden.
- Også eurokrisen så vi tegn på tidlig. Det var for eksempel ikke et eneste søk på luksusvarer i Hellas, sier Grønbech.
Les også: Skjult program følger alle dine tastetrykk
Nettsøk på økonomiske emner ligger generelt langt ned på listen over hva som opptar oss i Norge, men ordet valutakalkulator har den siste tiden blitt veldig populært og havnet på tiende plass på listen over mest brukte søkeord i Norge.
Anbefaler bedrifter å holde et øye på nettsøk
- For noen år siden opplevde amerikanerne at bensinprisene økte dramatisk. I forkant da hadde vi sett at folk ikke lenger søkte på hestekrefter, men drivstoffeffektivitet, sier Grønbech.
Ford kom ganske greit fra dette, fordi de i tiden før prisøkningen hadde begynt å markedsføre bensingjerrige biler, mener han.
- Dette er ikke unikt for Google. Antall solgte billetter på «Wembly-stadium» kan også være en indikator på hva som skjer i verden, men jeg tror vi kan påstå at det ikke er noen andre statistikker som like tydelig viser hva som opptar folk som Googlestatistikken, sier Grønbech.
Derfor mener han at markedet bør holde et øye med Googles søketrender.
Tilgjengelig for alle
Hvem som helst har tilgang til tjenestene som gjør Google «allvitende». Både «Flurry» og søketjenesten «Google Insight» er bare et Google-søk unna.
- Selvfølgelig må det er visst volum av søk til for at disse tjenestene skal fungere godt på nasjonalbasis, sier produktansvarlig Harald Skaarn i Google Norge.
Tjenestene er laget med utgangspunkt i USA og internasjonale trender, derfor vil det for eksempel ikke være mulig å se hvor mange som har søkt på lite kjente privatpersoner.
- Vi ønsker ikke at folk skal bruke oss fordi vi er store, selv om det er vanskelig å skjule, men fordi vi tilbyr dem en god tjeneste, sier Skaarn.
Søker mest på Facebook
Det populære nettverket Facebook ble det mest populære søkeordet i 2011. Dette kan ha sammenheng med at mange ikke skriver inn hele adressen, men velger å søke opp deler av den for så å klikke på linken.
En annen grunn til at nettsteder blir mye søkt på er at stadig mer av internettaktiviteten vår skjer via mobiltelefon. Google spår at 50 prosent av all nettaktivitet vil foregå via mobiltelefon innen 2013.
- At «Chrome» bare har et søkefelt påvirker nok statistikken litt, men jeg tror uansett at sosiale medier og andre nettsteder ville vært populære, sier Grønbech.
På listetoppen over bildesøk tronet den kanadiske popstjernen Justin Bieber, sammenlignet med resten av Norden hadde Bieber absolutt vært mest populær i Norge.
Les også: Det egentlige mobilvalget
Dette var hetest på Facebook i 2011
Google legger ned tjenester (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.