Den nettbaserte filmstrømmetjenesten Netflix inntok Norge i natt. For 79 kroner i måneden kan du strømme ubegrensede mengder eldre film og tv-serier over nettet til pc, Ipad eller smarttelefon. Har du Xbox 360, Playstation 3 eller Nintendo Wii kan du strømme rett til fjernsynet, eller plukke opp signalene via AppleTV.

Noe av det som skiller Netflix fra andre strømmetjenester, er anbefalingene den gir brukeren om hva han eller hun bør se.

Teknisk direktør Neil Hunt forklarer hvordan avanserte matematiske algoritmer benyttes til å forutsi hvilke typer filmer du som bruker vil like. Målet er å fange brukerens oppmerksomhet så raskt som mulig og få oss til å se så mye film som mulig.

Ser du rulleteksten?
Erf#229en er at et enkelt skjermbilde - om det er på tv, pc eller Ipad - ikke bør inneholde flere enn rundt 20 film- eller tv-serier å velge mellom. Og når du har bladd gjennom fem slike skjermer uten å finne noe du vil se, er erf#229en til Netflix at løpet som oftest er kjørt.

- Finner du ikke noe som kan underholde deg i løpet av 100-200 forslag, har vi trolig mistet deg, sier Hunt.

For å unngå dette, bruker Netflix flere metoder for å regne seg frem til hva du liker. Første gang du blir kunde, blir du for eksempel bedt om å svare på hvor ofte du ser action-filmer, hvor ofte du ser feel-good-serier, eventuelt filmer som er kritikerrost eller «intellektuelle». Ut fra dette lager Netflix raskt en brukerprofil på deg. Deretter følger Netflix nøye med på hva du faktisk ser.

- Ser du en film helt til rulleteksten, er det et godt signal om at du liker det du så, sier Hunt.

Men det fordrer at videoen starter. Alt gikk nemlig ikke etter planen da Netflix skulle vise frem tjenesten onsdag. Se video:



3000 båser
Når du har sett seks filmer eller tv-serier, putter Netflix deg i en eller flere av mellom 2000 og 3000 forskjellige adferdsgrupper. Dette er grupper av Netflix-brukere som liker å se det samme som deg. Ved å kombinere flere slike grupper får Netflix en stadig mer korrekt profil på deg. Denne brukes til å anbefale deg filmer og serier du ennå ikke har sett.

Alle Netflix-kunder blir videre bedt om å gi fra en til fem stjerner til det de har sett. Fordelingen av disse stjernene, kvalifisert gjennom hvordan ulike adferdskategorier vurderer en og samme film, bruker Netflix til å gjette hvor mange stjerner akkurat du kommer til å gi den samme filmen. Ut fra dette gir Netflix mer presise anbefalinger jo flere filmer du selv ser og vurderer filmer ved hjelp av stjernesystemet.

Brukere som ligner deg selv, vil kanskje gi «Mad Men» fem stjerner, mens kunder som foretrekker filmer med actionhelten Jean-Claude Van Damme ikke synes reklameheltene på Madison Avenue fortjener mer enn to stjerner. Som bruker er det langt mer interessant hva lignende brukere mener, enn hva en bruker med helt forskjellig smak.

- Vi henter inn flere millioner vurderinger hver dag og mikser dem inn med populariteten i de ulike adferdsgruppene. Ut fra dette gir vi deg din forventede vurdering av en film, forteller Hunt.

Må være sosialt
På toppen av dette vil Netflix gjerne at du kobler Netflix-kontoen din til Facebook. Dette bruker Netflix til å anbefale deg filmer og serier som dine Facebook-venner har gitt fire eller fem stjerner.

For å forbedre systemet som brukes til å forutsi hvor godt du vil like en film, den såkalte algoritmen, utlyste Netflix-sjef og matematikk-entusiast Reed Hastings i 2006 en konkurranse. Den som kunne komme opp med en algoritme som leverte minst ti prosent bedre brukeranbefalinger enn det daværende systemet, skulle vinne en million dollar. Til slutt endte det med at tre lag slo seg sammen under navnet BellKor’s Pragmatic Chaos og vant prisen. For å løse oppgaven fikk deltagerne tilgang til svært store, anonymiserte datamengder – over 100 millioner filmvurderinger - om Netflix-brukernes adferd.

Fortsatt tester Netflix sine algoritmer for å forbedre anbefalingene. Men i dag har strengere personvernregler gjort at firmaet ikke avholder konkurranser der deltagerne får tilgang til store mengder brukerdata.

Klager på utvalget
Blant de første norske brukerne som tok i bruk tjenesten og kommenterte opplevelsen på Facebook-siden til Netflix i formiddag, var det mange som kritiserte utvalget av filmer og tv-serier. Blant annet er bare første sesong av «Mad Men» tilgjengelig.

Innkjøpssjef Ted Sarandos i Netflix bekrefter at for en del populære serier er bare tidlige sesonger tilgjengelig. Dette er serier svært mange norske fans har fått med seg for lenge siden. Han skylder på langsiktige avtaler inngått mellom de tradisjonelle tv-kringkastere og dem som sitter på rettighetene.

- Vi arbeider med det. Men det tar tid å forandre på dette. Vi snakker om 50 år med regler som skal brytes ned. Og de reglene er ikke laget for seernes beste, men for bransjens beste, sier Sarandos.

Netflix tilbyr tusenvis av tv-serier og filmer for norske seere. Innhold for barn skal være dubbet til norsk, mens engelskspråklige filmer og serier skal komme med norske tekst. Slaget om seerne kommer både til å handle om pris, brukeropplevelse og innhold. Tiden vil vise om Netflix klarer å levere bra nok på innholdsfronten.

DN Play: Startproblemer for Netflix i Norge

Les også:
HBO åpner seriebutikken i Norge
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.