- India var en fadese, men er ikke nødvendigvis det nå, sier konsernsjef Jon Fredrik Baksaas til DN.no.
Tirsdag kunne han legge frem tall som viste et solid overskudd i årets andre kvartal. Baksaas peker på at veksten tar seg opp i Bangladesh og Pakistan, og han mener selskapet vil begynne å tjene penger i India i slutten av neste år.
Telegiganten har idag i overkant av 150 millioner abonnenter. Overfor DN.no hevder Baksaas at «det ikke er umulig» at selskapet vil nå 200 millioner kunder innen de fem neste årene. Når Telenor i år etablerer seg i både Bulgaria og Myanmar, er dette to «milepæler» på veien, sier han.
Konsernsjefen kommer samtidig ikke unna det mange allerede har påpekt:
- Mulighetene er store i Myanmar, men det innebærer mye risiko og usikkerhet.
60 millioner
Det er ikke mange ukene siden det ble kjent at det delvis statseide selskapet har vunnet en av de landsdekkende mobillisensene i Myanmar. Landet er det siste store markedet i Asia som ikke er utbygd. Under ti prosent av befolkningen på rundt 60 millioner mennesker har mobiltelefon.
- Vi skaper et «businesscase» og ting går ikke av seg selv, Jon Fredrik Baksaas.
Baksiden av det enorme markedspotensialet er mangelen på et institusjonelt rammeverk. India-varsellampene har allerede begynt å blinke.
- Vi hadde det hardt i India en periode rundt det regulatoriske. Den regulatoriske risikoen – myndighetsrisikoen – er til stede i alle asiatiske land og Europa for den saks skyld, sier Baksaas.
Usikkerheten er spesielt knyttet til det faktum at en ny telekommunikasjonslov er på trappene i landet. Mange frykter en slik lov kan gjøre mobiloperatørene til redskap for overvåking av regimekritikere.
- I Myanmar skal blant annet et rettssystem og et lovverk skal etableres. Vi vet hvordan vi skal ta oss frem i dette, men det skal også balanseres opp i mot de institusjoner som landet selv vil etablere, erkjenner Telenor-sjefen.
- Gleder oss
I tiden fremover tar Baksaas for alvor i bruk erf#229ene fra både India og landene rundt.
- Vi skaper et «businesscase» og ting går ikke av seg selv. Strategien for Myanmar er riktignok basert på den modellen vi har hatt i de andre asiatiske landene. Det er jo dette Telenor kan, og vi gleder oss til å gå inn, sier Baksaas og legger til:
- Det vi må tenke på er at Myanmar med sine millioner mennesker ikke har tilgang til moderne kommunikasjon. Moderne kommunikasjon er en av de viktigste infrastrukturer for at landet skal kunne utvikle seg. Det er jo den jobben vi begynner på.
- Læringskurve
På grunn av konfidensialitetsavtaler med Myanmars myndigheter, har ikke Telenor gått ut med de finansielle parametrene for landet enda.
Selskapets finansdirektør Richard Olav Aa kan likevel gi en pekepinn:
- Da vi lanserte i Pakistan, sa vi at vi skulle bruke fem år før vi begynte å få positiv kontantstrøm. I India måtte vi korte ned fra fem til tre år på grunn av lisensene.
- Så er det jo slik at vi har en læringskurve her, og vi håper å få det til litt kjappere enn dette i Myanmar.
Selv om også Aa understreker risikoen knyttet til at Myanmar er et land nærmest i støpeskjeen, viser han til at Telenor har god erf#229 fra nabolandene når det kommer til det operasjonelle.
- I denne regionen av verden er vi veldig gode på hvordan vi kulturelt skal tilnærmer oss kundene, tilby tjenester, agere i markedet, distribusjon og så videre. Vi kan spesielt trekke på erf#229en fra Bangladesh og Thailand, sier han.
Du må se at det er nok oppside i businessen til at du kan tåle den regulatoriske risikoen. Richard Olav Aa
- De markedene vi har i Asia er på den ene siden markedsmessig utrolig spennende med et stort verdiskapningspotensial, men det kommer med en ekstrem regulatorisk risiko. Det er litt Telenor i et nøtteskall. Det gjelder å balansere det: Du må se at det er nok oppside i businessen til at du kan tåle den regulatoriske risikoen. Det er kanskje Myanmar skoleeksempelet på, sier Aa.
På spørsmål om hvilke markeder Telenor ser på videre, svarer Baksaas at det får holde med to stykker i 2013.
Les også:
Advarer mot høy risiko i Myanmar
Telenor-sjefen: Vi ønsker å takke myndighetene i Myanmar
Telenor fikk godkjenning i India
Telenor vant frem i India
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.