Analysebyrået Gartner Group sier i en rapport at det ble solgt 225 millioner smarttelefoner i verden i andre kvartal i år. Det er en vekst på 46,6 prosent fra samme periode i fjor. Samtidig ble det solgt 210 millioner mobiltelefoner, det vil si telefoner man ikke kan installere apper på.
Tallene til Gartner Group er basert på salg til sluttkunder, mens tidligere statistikker som har vist samme fenomen har vært basert på salg fra produsent til distribusjonsleddet.
Vekstmarkeder
Den største veksten kom i vekstmarkedene. I Asia vokste salget med 74,1 prosent på årsbasis. I Latin-Amerika var veksten 55,7 prosent og i Øst-Europa vokste salget med 31,6 prosent.
I Norge er minst syv av ti telefoner som selges en smarttelefon, og slik har det vært i et par år. Omtrent det samme forholdet gjelder i de fleste modne markedene i verden.
Samsung størst
Samsung troner suverent på toppen av salgslistene, men i vekstmarkedene er balansen mellom produsentene noe annerledes enn i de modne markedene. Samsung solgte 107,5 millioner enheter globalt, mens Nokia ligger på andreplass med 61 millioner enheter. Det gir markedsandeler på henholdsvis 24,7 prosent og 14 prosent. Apple ligger på tredjeplass med 31,9 millioner enheter og en markedsandel på 7,3 prosent.
Nokias suksess i disse markedene skyldes flere faktorer. For det første er merkevaren sterk, svært mange som har hatt en enklere telefon tidligere har brukt en Nokia-telefon. I tillegg er ikke økosystem like viktig i vekstmarkedene som i de modne markedene, så Nokias Windows-telefoner med sin enkle brukeropplevelse er populære selv om de ikke har like mange apper som Android og Apple har.
Les også:
Norske Idex én av fire levereandører i verden
- Vi trenger en vaktbikkje
Dataspill redder ungdommen
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.