Facebook ser stadig ett nye veier til økte inntekter - og økt aksjekurs. I juli innfører de videoannonser i nyhetsstrømmen til brukerne i håp om å kunne øke annonseinntektene.

Med dette håper Facebook å kunne ta noe av kaka til tv-annonser, som er langt mer lukrativt enn nettannonsering. Videoannonser på nettet er i en sterk vekstfase, skriver Financial Times.

Stort marked
Tv-annonser omsetter for 64,5 milliarder dollar hvert år, mens videoannonser på nettet ventes å omsette for 4,1 milliarder dollar i år. Men veksten ventes å være over 40 prosent per år fremover, og det er denne karusellen Facebook nå vil komme seg ombord i.

Facebook har antydet at de vil legge seg rundt 30 prosent lavere i pris enn tv-annonsering, basert på seertall.

Spiller automatisk
Selve annonsene vil komme som en del av brukernes nyhetsstrøm og vil begynne å spille automatisk, men uten lyd. Dersom du klikker på annonsen, starter filmen på nytt med lyd.

Analytikere Financial Times har snakket med uttrykker bekymring for at automatisk avspilling vil virke forstyrrende på brukerne, noe som kan hemme bruken av Facebook.

Les også:
- Våpensponsing var en dårlig ide
- Mobilselskapene trenger ikke Apple lenger
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.