Etter en bekymringsfull start på året, med nullvekst i første kvartal, kan Telenor igjen notere seg vekst.

Men selskapet skulle gjerne sett større omsetningsvekst på hjemmebane. I Norge har omsetningen på nærmest flatet ut det siste året til tross for store investeringer i mobilnettet.

- Norge eksploderer i mobil databruk, men industriens evne til å ta ut merverdi av en eksplosiv bruksutvikling er vi litt kritisk til, og det er dét industrien må sette seg ned og tenke på. Fordi med en eksplosiv bruksutvikling så følger det store investeringer. Og med store investeringer, må vi ha inntjening, sier konsernsjef Jon Fredrik Baksaas til DN.no.

For liten betalingsvilje
Tilsammen har Telenor 3,2 millioner abonnenter i Norge og disse kundene konsumerer stadig mer datatrafikk i mobilnettet. De siste årene har økningen vært på skyhøye 46 prosent år for år for Telenor.

Per i dag kan 40 prosent av den norske befolkningen nyte godt av et nyutbygget og superraskt 4G-mobilnett - investeringer som bare i 2013 vil koste Telenor fire milliarder kroner. Dette har blant annet sørget for 20.000 nye privatkunder i andre kvartal.

- Dét tallet forteller oss at kundene setter stor pris på at de får enda mer data i abonnementspakkene sine, sier Berit Svendsen, sjef for Telenor Norge.

Hodepinen for Telenor Norge er at kundene, til tross for mer tilgang til et raskere mobilnett, ikke er mer betalingsvillige.

- Vi bygger ut 4G på den ytterste holme. Og folket krever også at mobilnettet skal være oppe til enhver tid, til tross for flommer og orkaner. Det koster ganske mye å bygge et slikt mobilnett og da er det viktig å være klar over at hvis vi ikke øker omsetningen, samtidig som kundene øker trafikken i mobilnettet med 46 prosent i året, uten å ville betale for det, så er det et regnestykke som det etterhvert blir vanskelig å få til å gå opp, sier Svendsen.

Slik konkurransen er nå, så klarer de ikke å ta seg betalt for det kundene konsumerer mer av i år kontra i fjor. Espen Torgersen, analytiker

- Et paradoks som ikke kan vedvare
Espen Torgersen i Carnegie, beskriver problemstillingen som et paradoks som ikke kan vedvare.

- Det er ikke slik at Telenor bestemmer markedsprisene på data. Den prisen er en funksjon av konkurransen. Og slik som konkurransen er nå, så klarer de ikke å ta seg betalt for det kundene konsumerer mer av i år kontra i fjor, sier Torgersen til DN.no.

Til tross for at selskapet ikke er fornøyd med omsetningsveksten, holdes marginene på et stabilt jevnt nivå. I andre kvartal lå driftsmarginen i Norge på 42,6 prosent.

- Burde ikke selskapet være fornøyd med å holde marginene oppe?

- At marginen holdes på et forholdsvis høyt nivå kan man være fornøyd med. Det drives blant annet av kostnadskutt. Men investeringene har økt og det er her problematikken ligger. Investeres det i et datanettverk, ønskes det selvsagt avkastning på denne investeringen, sier Torgersen.

- Har konkurrert bort lønnsomheten i Danmark
Telenor-sjef Baksaas utdyper problemstillingen ved å adressere prissettingen i mobilmarkedet.

- Prisene er designet til å håndtere de ulike behovene til kundene våre, så vil kanskje en konkurrent ligge litt over oss i pris og en annen litt under. Og da er det balansegangen i denne kurven som vil avgjøre om industrien samlet sett vil klare å ta ut inntektsvekst i industrien, snarere enn at du konkurrerer bort veksten, slik vi har sett skje i det danske markedet. Der har man konkurrert bort lønnsomheten, sier Baksaas.

- Tror du dere klarer å unngå det?

- Norge og Sverige har tradisjonelt sett vært flinke til det, så får vi se om vi klarer det i fortsettelsen, sier Baksaas.

Les også:
Slik skal Baksaas unngå en ny fadese

Sterke tall fra Telenor
Telenor-sjefen: Vi ønsker å takke myndighetene i Myanmar
Apples utviklingsenter hacket
Disse databombene kan tidoble telefonregningen (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.