Moteklærprodusenten «Moods of Norway» er veldig aktive på Facebook, og har egne profiler for alle butikkene sine, i tillegg til selskapets egen side.
- Sosiale medier står allerede for mye av salget vårt, og for oss er det utrolig viktig å være med der det skjer, sier Moods of Norway-gründer Simen Staalnacke.
Innen 2015 vil sosiale medier generere 50 prosent av alt salg, viser en markedsundersøkelse analyseselskapet Gartner har gjennomført.
- Kundene har et behov for nye og enklere måter å komme i kontakt med selskapene de handler hos, sa visedirektør Gene Alvarez i Gartner under Gartnermessen om fremtidens E-handel.
Alvarez og Gartner råder alle verdens selskaper til å kaste seg på sosiale medier. De mener også at kommunikasjonsbyråene som jobber med e-salg, eller e-commerce bør skalere opp bedriften, slik at de blir bedre rustet til å ta imot den økende kjøpermassen.
For optimistisk
Prognosen om at det kun er tre år til sosiale medier står for annenhvert salg er litt optimistisk, mener administrerende direktør Paal Fure i kommunikasjonsbyrået Isobar.
- Min erf#229 er ofte at de som jobber med det tekniske har litt for stor tro på hvor fort folk tilegner seg ny kunnskap om nye løsninger, sier Fure.
Tendensens kjerne består av at vi får bedre digitale butikker, som gir gode kundeopplevelser, i tillegg til at en større mengde handler i nettbutikker, mener han.
- Det må også skje en nærmest fullstendig adopsjon av sosiale medier, det vil si at mesteparten av befolkningen er til stede på sosiale nettverk, sier Fure.
- Ikke rop «støvsuger-selger»
Hans-Petter Nygård-Hansen i kommunikasjonsbyrået Gambit påpeker at kundene må engasjeres.
- Klarer en det viser blant annet en rapport fra Bain & Company at resultatet fort kan bli et økt salg på mellom 20-60 prosent, sier Nygård-Hansen.
Han mener det ikke holder å lage en Facebook-side for så å kun reklamere på den på tradisjonelle måter.
- Det må skje noe slik at kundene blir engasjerte og informerte. Pass på at Facebook-siden din ikke roper for mye "støvsuger-selger", for da vil det stort sett bare være de ansatte i bedriften som liker den, sier Nygård-Hansen.
Norsk pop-up store
De siste ti årene har flere og flere butikker og bedrifter laget egne profiler på Facebook og Twitter. Mest populær i Norge er klesmerket «Moods of Norway» med nesten 250.000 «likes» på Facebook.
«Moods of Norway» skal snart lansere en pop-up store på Facebook. Det vil si at 10-15 «Moods of Norway»-plagg, i en periode, kan bestilles direkte fra Facebook. De blir det første klesmerket i verden som lanserer en slik butikk på Facebook.
- For oss er det viktig å bruke storytelling i kundekommunikasjonen, det er lettere å få til gjennom sosiale medier, sier Staalnacke, som sier de er opptatt av å jobbe videre med utviklingen av gode løsninger på sosiale medier.
Les også: Én av tre bruker sosiale medier til jobbjakt
Vil ikke flagge ut
- Vi tror at denne nye salgstrenden vil føre til at flere bedrifter i Vest-Europa og USA vil utvide virksomheten sin til Asia og Øst-Europa, sier Alvarez.
Tall fra Gartner viser at 80 prosent av selskapene som er på nett allerede har begynt å ekspandere.
Analysebyrået tror også at mange vil flytte deler av salgsoperasjonene sine.
- Enkelte elementer av bedriftene vil kanskje flytte medarbeiderne sine til andre land, men jeg tror det vil fortsette å være et behov for å kunne ringe og snakke med bedriften på sitt eget språk, spesielt når butikken er på nett. Derfor tror jeg ikke at denne typen salg vil føre til at bedriftene flagger ut, sier Nygård-Hansen i Gambit.
Han mener at denne utviklingen bare gjelder de store bedriftene som allerede er på det internasjonale markedet.
Les også: Sosiale medier overtar for telefonprat og sms (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.