Kronikk: Slik bruker Trump Facebook for å sikre seg gjenvalg

Falsk retorikk, mikromålretting og et gigantisk Facebook-budsjett er Trumps fremste våpen i kampen for gjenvalg i årets presidentvalg.

Trump-teamet brukte hele 242 millioner kroner på Facebook-annonsering mens riksrettssaken mot USAs sittende president pågikk i januar og februar, skriver Kaja Gilje Sekse. I samme periode besøkte Donald Trump World Economic Forum i Davos.
Trump-teamet brukte hele 242 millioner kroner på Facebook-annonsering mens riksrettssaken mot USAs sittende president pågikk i januar og februar, skriver Kaja Gilje Sekse. I samme periode besøkte Donald Trump World Economic Forum i Davos.Foto: Jonathan Ernst/Reuters/NTB Scanpix

Trodde du Twitter, eller kanskje Fox News, er Donald Trumps viktigste medium for å bli gjenvalgt som USAs president? Da tar du feil. Donald Trump elsker riktignok både Twitter og vennene sine i Fox News. Men ingen plattformer har vist seg å være viktigere for presidenten enn Facebook.

Siden Trump lanserte presidentkandidaturet sitt i 2015 har kampanjeapparatet hans satset tungt på Facebook. Hvert år har de brukt flere millioner dollar på tusenvis av annonser som har engasjert og vekket følelser, både hos republikanere og ihuga Trump-tilhengere, men også hos kvinnen i gata.

Teamet hans har lenge vært eksperter på å skape delbart innhold som memes, videoklipp av Trump på en av sine kjente «rallies», effektfulle soundbites og provoserende patriotiske utspill. Mange mener dette delbare, engasjerende innholdet kombinert med mikromålretting mot mindre, svært spesifikke målgrupper var Trump-teamets viktigste våpen i valget i 2016 – en fremgangsmåte også Obama brukte før ham, dog i mindre skala og med mindre sofistikerte verktøy.