Statoil har i en årrekke hatt en praksis med å gjøre opptak av telefonsamtaler inn til selskapets sentralbord.
Det er kun samtaler direkte til sentralbordet som har vært tatt opp og opptakene har stoppet idet samtalen har blitt satt videre. Opptakene ble beholdt en tid, men ikke permanent.
- Vi har tatt opp samtaler inn til å vårt sentralbord av hensyn til vår egen sikkerhet, særskilt med tanke på installasjonene i Nordsjøen, sier informasjonsdirektør Jannik Lindbæk i Statoil.
Denne praksisen har Datatilsynet reagert på av hensyn til personvernet. Det er ikke lov i Norge å gjøre opptak av telefonsamtaler uten å informere motparten om det på forhånd.
Derfor ba Datatilsynet Statoil om en redegjørelse for praksisen i et brev av 27. mai i år.
Stoppet praksis
I et svar til Datatilsynet av 17. juni i år forteller Statoils myndighetskontakt Stein Malmberg at selskapet stopper praksisen helt med umiddelbar virkning.
- Vi vil nå sikre at vi opptrer i henhold til retningslinjene. Vi vil informere om at vi tar opp samtaler og kun gjøre det når det er en reell truselsituasjon, sier Lindbæk.
Men Statoil gir ikke opp praksisen med opptak helt. De planlegger nå et nytt opptakssystem som kun skal aktiveres dersom sentralbordoperatøren mener det foreligger en trusselsituasjon.
Den nye løsningen skal være på plass i løpet av sommeren.
Les også: - Jeg er ikke Georg Apenes og har ikke tenkt å bli det (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.