Lesebrett: For mange representerer Kindle, Nook og de andre lesebrettene selve fremtiden innen digitalt lesestoff, en type plattform som nesten vil revolusjonere måten vi omgås det skrevne ord på. Og på mange punkter kan lesebrett ha noe for seg. Det å kunne lese uanstrengt fra et produkt med en ukes batterikapasitet og spare øynene for unødig skjermbelastning er slett ikke dumt. Likevel - om kort tid hører de dedikerte lesebrettene allerede fortiden til. Når Apple lanserer sin tablet på onsdag, er det ikke mange som kommer til å snakke om Kindle lenger.

Amazons store problem er ikke svart-hvitt-skjermen med dårlig oppdateringsfrekvens. Ei heller den trege prosessoren. At studenter i ulike Kindle-pilotprosjekter lar seg frustrere over den mangelfulle interaksjonen i omgang med bøker og tekst er heller ikke det avgjørende. Slik jeg ser det, er selve hovedproblemet med Kindle følgende: Den forsøker å kopiere boken på bokens egne premisser fremfor å finne den opp på nytt. På linje med de andre lesebrettene som oversvømmer markedet i disse post-CES-tider, er Kindle-hardwaren et prosjekt som lever på lånt tid.

 

Konvergere, ikke spesialisere
De fleste er enige om at fremtiden ikke vil påtvinge oss flere og flere dingser med stadig smalere virkeområde. Dagens smarttelefoner er det beste eksempelet på nettopp dette. De fungerer utmerket til posisjonering, kart, kompass, epost, til surfing på web, fotografering, video, spill, musikk, de brukes som lommelykt, huskeliste, kalender og så videre. Det finnes flere bransjer som langt på vei har fått hele inntektsgrunnlaget sitt revet bort på grunn av den stadig mer omfattende konvergensprosessen i telefonmarkedet.

Apple patenterer fremtidsskjerm
Dingsene du må ha nå
Årets heteste fantasi fra Apple
Apple kliner til i første kvartal

GPS-produsentene verden over reagerte neppe med spontan allsang da Google og Nokia annonserte gratis GPS-navigasjon for Android og Symbian. Foto- og videokameraprodusentene vil få det stadig tøffere etter hvert som mobiltelefonene blir bedre til å ta bilder. Og smarttelefonene har langt på vei slukt en produktkategori allerede: Stadig færre bruker dedikerte mp3-spillere når man har en vel så bra musikkavspiller på telefonen. Skal man bruke årets CES som barometer, ligger så å si hele produktkategorien mp3-spillere på sotteseng.

Tiden da man hadde dedikerte produkter for den minste ting er altså ugjenkallelig over, enten man liker det eller ikke. For Kindles del er situasjonen enkel: Året 2010 blir året der lesebrettene havner i en knallhard skvis. I tillegg til at lesebrettfloraen blir stadig mer uoversiktlig med tanke på både filformat, hardware og betalingsplattformer, kommer smarttelefoner og tablets til å spise store deler av markedet.

Det er vanskelig å forestille seg noe annet enn at Apple har alle muligheter til å spise nok et marked i ett eneste jafs

Da hjelper det ikke at batterilevetiden på et lesebrett er god og at den sort-hvite skjermen er behagelig å se på. Der lesefjølene gjør e-bøker bra, vil tablets og mobiltelefoner gjøre en omtrent like god jobb - i tillegg til svært mye mer. Da hjelper det ikke å snakke om tredjepartsutvikling, slik Amazon gjorde det i forrige uke. Kindles store tekniske og interaksjonsmessige begrensninger setter en effektiv stopper for ethvert forsøk på konkurranse mot både telefon og tablet.

Et lesebrett med Sudoku er fortsatt et lesebrett.

Kjip genser, fett brett
Steve Jobs er kanskje ikke den mest trendsettende i klesveien. Men mannen i den grå pologenseren lager teknologiske haute couture-produkter som allerede har fått flere av verdens mobilgiganter til å innse at forbrukere flest ikke er ute etter megapiksler, oppløsning eller gigabytes. De vil ha tiltalende produkter som er enkle å forstå. Og de kjøper gjerne alle slags typer digitalt innhold så lenge det er lett å laste ned og lett tilgjengelig.

På onsdag skal Apple avduke et av vår tids mest omtalte og myteomspunne produkter - og dersom den ventede tablet'en inneholder halvparten av det ryktene tilsier, er det vanskelig å forestille seg noe annet enn at Apple har alle muligheter til å spise nok et marked i ett eneste jafs. Og er det en ting som er helt sikkert, er det at Steve Jobs ikke trekker opp en one-trick pony av hatten. Kindle & co må finne seg i å konkurrere mot et mangefasettert høyteknologisk produkt.

Når man med enkle grep kan utvikle programvare parallelt til både iPhone/iPod Touch og den nye Tablet-en, har Apple allerede et gedigent trumfkort i ermet, både når det gjelder applikasjons- og utviklertilfang. Fra første sekund vil Apple ha helt andre muligheter til å tilby innhold til sin tablet enn hva tilfellet er for Kindle - også på Kindles hjemmebane. For Apple kommer ikke til å konkurrere med Kindle på trykkekunstens premisser. Flere hundreår etter Gutenberg finnes det sannsynligvis bedre digitale abstraksjoner enn som så. Du kan føle deg trygg på at Apple har brukt mye tid på å finne ut av hvordan det skrevne ord skal omgås og interageres med etter årelang research. Det er ikke uten grunn at USAs største aviser venter på tableten i spenning. De trenger Apples hjelp til å tjene penger på sitt eget innhold - akkurat på samme måte som platebransjen gjorde det på 00-tallet.

Med avansert 3D-grafikk nær konsollnivå, med stor flertrykksskjerm, modalt brukergrensesnitt og med en stor utviklerbase kommer tableten ikke bare til å være et ideelt lesebrett, men også et surfebrett, videobrett, spillebrett, tegnebrett, regnebrett - kort sagt: Et alt-på-et-brett - direkte koplet opp mot et av Apples sterkeste kort i kampen om markedsandeler: iTunes Store.

Content Is King
Den digitale innholdskrigen vil vinnes av det eller de selskapene som gjør det enklest for folk å finne, installere og betale for innhold. Og på samme måte som gadgets forener stadig flere dingser i ett og samme produkt, vil de mest suksessfulle onlinebutikkene favne stadig bredere. Liker du bøker, kan du kjøpe bøttevis av dem med en Kindle via Amazon. Apples iTunes Store er derimot et smorgasbord av lydbøker, podcasts, musikkvideo og filmer, spill, applikasjoner, musikk og bøker. Tilfanget er overveldende sammenliknet med det alle andre digitale innholdsportaler tilbyr. Når Apple i tillegg kurtiserer både aviser, TV-selskaper, forlag og tegneseriebransje for å innlemme dem i stallen som innholdsleverandører, vil fremtiden kunne by på flermediale zen-øyeblikk til gavn for både kjøper og selger på iTunes Store. For jo flere som kjøper innhold derfra, jo flere blir lojale brukere - både av butikken og av selve produktene. Har man kjøpt mye software til en iPhone, skal det langt mer til å bytte plattform ved neste korsvei. Kjøp av innhold på iTunes øker sjansen for lojal brukeratferd og pengene er alltid der brukerne er.

An Online Lifeline
iTunes Store kan være en reell livbøye til de som vet å utnytte teknologien på best mulig måte, selv om Apple sitter igjen med 30% av overskuddet. La oss snu på det: Ved å utvikle attraktivt, betalingsverdig innhold for iTunes Store sitter man igjen med 70% av fortjenesten selv, i bytte mot digital hylleplass, enkel betalingsløsning og ferdig utrullet infrastruktur på verdens mektigste digitale torg.

Ifølge nye tall fra Gartner står Apples onlinebutikk for over 99 prosent av omsetningen for mobile applikasjoner. På musikk- og videofronten har iTunes lenge vært størst i USA, og da er vanlige butikker medregnet. De over 50 millioner iPhonebrukerne bruker iTunes-passordet sitt stadig oftere. Norske innholdsleverandører som sitter på attraktivt innhold bør kjenne sin besøkelsestid.

Den norske bokbransjen er i tenkeboksen i forhold til den digitale utviklingen. Det samme er avisbransjen. Og felles for dem begge er at man forsøker å tenke ut en digital forretningsmodell som gir penger i kassa. For avisenes del er utfordringen at folk ikke er interessert i å betale for å lese nyheter på web i nettets nåværende form. For bokbransjens del er utfordringen å konkurrere på fremmede, digitale plattformer, eller å komme opp med en egen som genererer inntekter. Det store spørsmålet man bør stille seg er: Hvor finner man en større kundemasse på nett som er klare til å betale for digitalt innhold enn på iTunes Store? Si gjerne fra hvis du finner en.

Inntil for en uke siden tok Amazon 65% av kaka fra utgivere som ønsket å bruke Kindle. Nå er kakediagrammet pyntet i siste liten. En uke før Apples lansering startet Amazon påfallende nok å ta den samme cut'en som Apple gjør, nemlig 30%. Man trenger ikke lure på hvorfor. For Amazon og de aller fleste andre av Apples konkurrenter skjelver i buksene ved tanken på at Steve Jobs skal erobre e-bokmarkedet slik han gjorde det med musikkmarkedet. Jeg tror mannen i pologenseren kommer til å lykkes enda en gang, og at lesebrettene møter sin Nemesis på onsdag.

Jan Ove Kjøndal er art director i Agens AS

Tror du lesebrettenes tid allerede er omme?
Diskutér under!(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.