Den siste tiden har det stormet rundt EDB Ergogroup som blant annet er den største leverandøren av it-systemer til norske nettbanker og minibanker. Flere tilfeller av betalingsterminaler og nettbanker som ikke fungerer har gjort både kortbrukere og banker frustrerte.

Les mer: Kortskandelen: - Uakseptabelt av EDB

Nå har også en av deres største bankkunder i Norge fått nok.

- Det er lov å gjøre feil, men ikke serier med feil, det går ikke, sier pressekontakt i Sparebank1 Gruppen, Christian Brosstad.

Dyr tabbe
Sparebank1 Gruppen, som er Norges nest største bank, kutter nå sitt strategiske samarbeid med EDB Ergogroup etter alle feilene leverandøren har hatt.

Det gir en saftig smell for EDB Ergogroup, og selskapet har derfor sendt ut et resultatvarsel. Selv om basisavtalen med Sparebank1 løper til 2014 mister EDB mersalg mot kunden, som årlig kjøper tjenester for 300 millioner kroner av EDB.

EDB melder derfor at de forventer fem prosent lavere driftsresultat for 2011, som følge av kansellert avtale og kostander knyttet til minibank-problemene og styrking av systemene.

På sin presentasjon for resultatene i første kvartal sa konsernsjef Terje Mjøs at problemene hadde skadet resultatet med 10 millioner kroner. Med den nye guidingen for 2011 må dette tallet økes med minst 40 millioner kroner. Altså er totalregningen på minst 50 millioner, bare i år.

Dyr ikke-oppgradering
EDBs driftsproblemer i påsken skyldtes at reserveløsningen ikke var oppgradert samtidig som hovedløsningen. Dermed tålte den ikke presset da hovedløsningen sviktet. Sparebank1 Gruppen bekrefter at påskeproblemene var en faktor, men ikke den eneste.

- Det henger sammen, men det er ett av mange forhold som gjør at vi ønsker å bryte utviklingssamarbeiedet, sier Brosstad.

Sparebank1 Gruppen har opplevd problemer på flere områder, blant annet bakenforliggende infrastruktur, forteller it-direktør Eivind Gjemdal i dagens utgave av DN. Selskapet er ikke fornøyd med kvaliteten.

Brosstad sier stabiliteten for kundene er det viktigste. Men kuttene kommer på utvikling, og Sparebank1 Gruppen kjøper fremdeles driftstjenester av EDB.

- Er dette forholdet også oppe til vurdering?

- Det får vi se, sier Brosstad.



En nærmere redegjørelse for hvor mye tapet av Sparebank1-bankene vil bety vil komme på EDB Ergogroups presentasjon for andre kvartals resultater.

- EDB ErgoGroup har iverksatt en rekke tiltak for å forbedre leveranse- og driftsutfordringene til bankkundene i Norge. Dette arbeidet følges opp på ukentlig basis og har høyeste prioritet i selskapet. Gjennom dette arbeidet skal vi snu hver stein for å sikre forbedringer og langsiktig samarbeid med bankkundene, sier konsernsjef Terje Mjøs i EDB ErgoGroup i en pressemelding.

Les også: - Vi har 200 prosent fokus (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.