Nettkriminelle finner stadig nye måter å lure intetanende nettbrukere i fellen. Den siste trenden som virkelig har tatt av kalles ”Likejacking”.

Konseptet er enkelt - Facebook-brukere blir lurt ved at de klikker på Liker-knappen for å like en bestemt Facebook-side som vennene deres også tilsynelatende liker, skriver it-giganten Cisco i siste versjon av deres Global Threat Report.

Hvis du lar deg lure til å klikke dukker det opp en melding på din Facebook-vegg, og lenken blir dermed også synlig for alle Facebook-vennene dine. Du kan med andre ord dra dine bekjente med deg inn i elendigheten. Lenken fører nemlig som regel til en side som inneholder en eller annen form for instruksjon eller oppfordring til å dele sensitiv informasjon, noe forbryterne kan utnytte til id-tyverier, eller du kan bli oppfordret til å klikke seg videre til andre sider som kan inneholde virus.

Les hvordan to menn ble hardt rammet av id-tyver: Tappet for 250.000 kroner etter korttyveri og - Jeg vet hvor du bor

Heftig vekst
Ifølge Ciscos rapport har ”Likejacking” hatt en eksplosiv vekst de siste månedene. I januar 2011 utgjorde likejacking 0,54 prosent av alle tilfeller av spam, mens andelen hadde steget til hele seks prosent i mars 2011. Andelen er dermed mer enn tidoblet.

– Likejacking er nå så utbredt at jeg vil tro de aller fleste som er på Facebook har sett slike linker – kanskje uten at de vet det – eller de har hørt om eller kjenner noen som ufrivillig har spredd en eller annen form for spam på Facebook, sier Christian Nordve, sikkerhetssjef i Cisco Norge i en pressemelding.

Lurt av Miley Cyrus
I følge rapporten bruker de kriminelle ofte bilder eller nyheter om kjendiser som lokkemiddel for å få folk til å like siden deres. Miley Cyrus topper listen over lokkemidler, hun figurerer på 13 prosent av alle tilfellene av likejacking som Cisco har gjennomgått i rapporten. Blant andre populære lokkeduer er Charlie Sheen, Justin Bieber og Lady Gaga.

Cisco advarer også mot en annen populær teknikk, som utgjorde så mye som halvparten av alle tilfellene av likejacking i januar 2011. Den går ut på å lure brukerne til å tro at hvis de trykker på en bestemt link vil de kunne se hvem som har sett på profilen deres.

– Rådet er som alltid, vær forsiktig og ikke klikk på alt du ser av lenker. Hvis en nyhet er for god til å være sann, eller involverer kjendiser, naturkatastrofer eller lignende, så vær på vakt, sier Nordve.

Les hvordan to menn ble hardt rammet av id-tyver: Tappet for 250.000 kroner etter korttyveri og - Jeg vet hvor du bor (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.