Det tyske mobilselskapet T-Mobile har vanligvis gjort det skarpt i USA, men nå sliter de. I tredje kvartal måtte de investere 87 dollar per kunde for å forlenge eksisterende bindingsavtaler, opp fra 58 dollar for et år siden. Subsidiering av nye kunder gikk samtidig opp fra 116 til 134 dollar.
Mye av disse pengene går trolig til sponsing av nye mobiler, men det hjelper ikke så mye. T-Mobile har begrenset suksess innen kontantkortmarkedet og taper faste abonnenter.
Grunnen er klar, mener toppsjef Rene Obermann.
- Forbrukerne liker T-Mobile, men de ønsker også å ha en iPhone, sier han, ifølge Wall Street Journal.
Og i USA har AT&T enerett på iPhone. Det går rykter om at også konkurrenten Verizon kan få en iPhone-avtale, men T-Mobile skal ikke være i nærheten av noen slik avtale.
Apple tjener trolig svært godt på den eksklusive avtalen, men taper samtidig markedsandeler. Erf#229er fra andre markeder viser at markedsandelen til iPhone øker dramatisk når Apple gjør avtaler med flere operatører, skriver Wsj.com.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.