Fredag ble det kjent at heller ikke Toshiba har planer om å la Apple ha markedet for lesebrett i fred. Den japanske elektronikkprodusenten lanserer sin Folio 100 innen utgangen av året, skriver Wall Street Journal.
Prøver igjen
Toshiba viste frem sin første surfetable, kalt JournE Touch, på IFA-messen ifjor, altså lenge før Apples iPad var kjent eller lansert. Mens JournE Touch har et Windows operativsystem i bunnen, vil den nye Folio 100 drives på en Android-plattform. Dette gir en helt annen tilgang til apps, noe som er nødvendig for å kunne konkurrere med iPad i dagens kresne marked.
I utgangspunktet vil Folio 100 bli solgt til forbrukere i Europa, Midt-Østen og Afrika. Toshiba har foreløpig ikke bestemt hvorvidt den skal lanseres i USA eller Japan på sikt.
Toshiba er langt fra den eneste teknologiprodusenten som forsøker å kapitalisere på interessen for lesebrett som Apple har skapt med iPad. Den siste tiden har en rekke større elektronikkprodusenter sagt at de vil lansere sine tavler i løpet av kort tid. Samsung kommer med Galaxy Tabs, og Dell er i sporet med sin Streak som alt er lansert i USA.
Støtter Flash
Toshibas Folio 100 vil støtte Flash-baserte programmer, og kan på den måten tilby mer funksjonalitet enn det Apple har stått for. Apple har vært utsatt for kraftig kritikk fra enkelte hold fordi hverken Ipad eller iPhone støtter Adobe Flash. Flash er per i dag det mest brukte programmet for å spille spill eller se videoer på internett.
Folio 100 er i følge den amerikanske storavisen ventet å kostet 399 euro, mens Toshiba Norge opplyser til Dagensit.no at anbefalt utsalgspris her til lands vil bli 3.495 kroner. Den kommer i hyllene i Norge i oktober. Berøringsskjermen er på 10,1 tommer og tavlen har også et integrert web-kamera. Tykkelsen på iPad-utfordreren er 1,4 centimenter. Surfetavlen vil i utgangspunket bli lansert med wifi-oppkobling. I løpet av 2010 vil også en 3G-versjon bli tilgjengelig.
- Vil holde stand
Selv om Apple møter mer og mer konkurranse fra andre tekno-produsenter, tror iSuppli, et selskap som driver med markedsundersøkelser, at iPad vil dominere det globale markedet minst ut 2012. Selskapet tror mangelen på et apps-marked som kan konkurrere med det som finnes i Apple Store, vil hindre konkurrentene i å spise signifikante andeler.
For inneværende år anslår iSuppli at iPad vil stå for 74,1 prosent av salget. Frem mot utgangen av 2012 vil dette tallet synke til 61,7 prosent, tror markedsundersøkerne i iSuppli.
Les også:
Siste nytt fra elektronikk-mekka
<b>Nå kommer iPad-utfordreren</b>
<b>Jobs forklarer korstoget mot Flash </b>
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.