Ingen banker Telenor i Norge – ingen! Selskapet har en imponerende sterk posisjon og leverer resultater som andre i bransjen bare kan drømme om. Likevel skal det kuttes ansatte, noe sjefen ikke mener er noe nytt.
- Dette har vi holdt på med siden 90-tallet, sa konsernsjef Jon Fredrik Baksaas på fremeleggelsen av resultatene for første kvartal 2011.
Et søk i nyhetsarkivene viser at Baksaas har sine ord i behold. Telenor har nedbemannet i en rekke mindre bølger, og staben har krympet kraftig gjennom outsourcing og salg av virksomhet. Ved utgangen av 1999 hadde selskapet over 20.000 ansatte i Norge – nå er tallet 4.850, under en firedel!
Les også: Nedtur i Norge
- Nedbemanning = dårlige resultater
Færre og færre
Slikt kan slite på de ansatte – men for de som måtte være slitne er det lite å se frem til.
- Vi kommer til å være kontinuerlig færre ved utgangen av hvert år, sier Ragnvald Kårhus, Norges-sjef i Telenor.
- Men er det mulig å motivere organsisasjonen når man nedbemanner hvert år?
- Det er krevende som organisasjon å slåss med konkurrentene samtidig som vi effektiviserer, vedgår Kårhus.
Spesiell situasjon
Telenors situasjon er noe spesiell, men neppe enestående. De jobber innen en bransje som er fremtidsrettet, men der teknologien stadig blir mer effektiv og krever færre ansatte. De lanserer nye tjenester, som mobilt internett, men totalomsetningen for teletjenester har ingen vekst – til det faller prisene for mye.
Den voldsomme nedgangen i antall ansatte siden 1999 skyldes imidlertid i stor grad outsourcing av oppgaver, slik som montørvirksomheten, men også en lang rekke oppsigelsesrunder. Fasiten er uansett at tre av fire stillinger er presset ut av selskapet på elleve år – og alt dette skal fortsette. For Telenors marginer skal bedres. Ifølge selskapets planer skal driftsutgiftene ned fra 39 prosent av omsetningen i 2009 til 35 prosent i 2013.
- Det er en utfordring. Det hjelper med nytt mobilnettverk, men vi ser også på nedskjæringer og outsourcing, sier finansdirektør Richard Olav Aa.
Innen utgangen av året skal Telenors nye nett i blant annet Norge stå klart – og det vil kreve mindre mannskaper å drive det enn det gamle. Samtidig har Telenor hatt et litt dårlig kvartal, så trykket øker noe i år.
Målet motiverer
Å kutte er slett ikke motivasjonen som får deg opp om morgenen, vedgår Kårhus. Men han mener Telenors ansatte har mange andre motivasjonsfaktorer. Det går fremover i lyntempo – bare ikke målt i antall ansatte. I løpet av de siste ti årene har makshastigheten på mobilt internett for eksempel økt 10.000 ganger og salget eksplodert, mens Telenors stab har krympet.
- Det er ikke lett å motivere seg selv for kostnadsreduksjoner. Det viktige er at vi har planer for å investere og bygge Telenor Norge. Vi bygger nytt nett, både 3g og også 4g, og vi skal være den ubestridte eneren.
Telenor legger altså ikke skjul på hvordan fremtiden blir, og Kårhus mener de har lyktes i å kommunisere hva de ønsker å få til – og at dette skaper aksept.
- Vi er veldig tydelige på hva vil få til for Telenor Norge og de som bor her i landet, sier han.
Aksept gjennom innsikt?
Telenor mener det er lettere å skape aksept for endringer når man forstår hvorfor endringene er nødvendige og hva man skal oppnå med endingene. Ifølge informasjonsavdelingen har dette arbeidet gitt resultater. Ifølge deres tall fra en medarbeiderundersøkelse sier 9 av 10 at de forstår strategien og 8 av 10 sier at de er motivert av ambisjonen. Dette mener selskapet er gode sifre når man samtidig kutter.
- Vi er svært opptatt av at alle medarbeiderne i Telenor skal ha et fremtidsbilde som motiverer og engasjerer, skriver Torild Uribarri, Direktør for kommunikasjon og samfunnsansvar i en e-post.
Kårhus mener også å ha oppnådd aksept blant de ansatte for at kuttene skaper mulighetsrom, også når de bygger ting som vil effektivisere bort ansatte.
- Vi må vise eierne våre at det er en god investering. Effektivisering skaper rommet vi trenger for å vokse. Det er mulig å skape motivasjon rundt det å skape rom for vekst. Det er det positive, sier Kårhus.
Større trykk i år
Men nylig måtte 40 nye ansatte gå, og trolig skjer det flere ganger i år.
- Det som er viktig er å jobbe profesjonelt og godt med prosessene og ha en transparens med det vi gjør. Det ligger mye i å bygge forutsigbarhet og utnytte naturlig avgang, da unngår man større nedbemanninger og færre ansatte opplever å bli berørt, sier Kårhus.
Han mener det vanligvis er lettere å få forståelse for kutt når hele funksjoner faller bort enn der det bare skal skaves bort deler av en stab for å kutte kostnader.
- Færre ansatte er noe vi må igjennom, og det skal skje på en fornuftig måte, sier han og mener Telenor har tilbudt gode pakker, selv om andre bransjer tilbyr enda mer. De jobber også med å hjelpe ansatte videre.
Så langt i år har den vanskeligste beslutningen vært å legge ned fire kundesentre, forteller Kårhus. Han tror ikke det vil komme store kutt i år men mener det ikke er mulig å unngå "større grep" innimellom, selv om man jobber hardt for å unngå det.
- Jeg tror ikke det kommer vesentlig større nedbemanninger i år enn de 40 forrige uke, sier han.
Men flere runder kan det bli.
- Det er større trykk i år enn i fjor for reduksjon, sier han.
Rettelse:
Telenor presiserer at tallet på ansatte i Norge er høyere enn de 4850 som er oppgitt på telenor.no/om . Dette inkluderer nemlig bare Telenor Norge, ikke andre Telenor-selskaper. Reelt tall er dermed rundt 8.000 oppgir Uribarri, mens det ved årtusenskiftet var 20.091. Altså er 12.000 outsourcet, solgt ut eller nedbemannet, ikke 15.000 som opprinnelig oppgitt. Dagensit.no beklager misforståelsen.
Les også:
- Nedbemanning = dårlige resultater
- Vi må bli ultra-lavprisaktør
Nedtur i Norge (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.