Salget av Windows-baserte pc-er har gått tregt en god stund, men mange hadde håpet på et løft etter lanseringen av Windows 8. Dette har ikke slått til, mener analyseselskapet NPD Group.
Deres tall tyder på at pc-salget falt med 21 prosent i de fire ukene frem til 17. november, sammenlignet med året før, skriver Wsj.com. Tallene er hentet inn fra store amerikanske kjeder, og mangler blant annet Microsofts egne salgskanaler. Dermed mangler Microsoft-nettbrettet Surface fra statistikken.
Permanent fall?
Fallet skaper uansett en viss bekymring for at julesalget ikke vil bli som forventet, og om hele markedet for Windows har blitt mindre.
- Dette reiser spørsmålet om dette er et overgangsfenomen, eller om vi har sett et fall i kjernemarkedet for pc, sier Rick Sherlund, analytiker i Nomura Securities til Wall Street Journal.
De siste årene har tradisjonelle pc-er i økende grad måttet konkurrere med nettbrett og mobiler om folks penger og oppmerkesomhet. Nå slår Windows-leiren tilbake, med en rekke nye spennende modeller tilpasset Windows 8 og berøringsskejrmer, men det har foreløpig ikke gitt noe løft.
Treg tradisjon
Windows 8 møter mer konkurranse enn tidligere versjoner av Windows, men det er trolig altfor tidlig å felle noen dom over systemet. Bedrifter er blant de største kjøperne av pc-er, og de bruker ofte et år eller mer på å ta i bruk nye Windows-versjoner. Tidligere versjoner av Windows har da også "skuffet" tidlig i prosessen, men endt opp med å dominere markedet. Det gjelder ikke minst for Windows XP, som fikk en svært kjølig mottagelse, før systemet virkelig tok av.
Les også: Alt du trenger å vite om Windows 8 (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.