Denne uken ble det kjent at Tesla-gründer Elon Musk har lagt frem et forslag til en mulig fremtidig metode å frakte personer og biler over mellomlange avstander i svimlende hastigheter.
Les mer: Dette toget går i 1300 km/t
Forslaget er et åpent konsept som hvem som helst kan bruke som utgangspunkt til å kommersialisere en lignende løsning. Musk selv har ingen kortsiktige planer om å bygge rørbanen selv.
Sår tvil
Konseptet har fått enorm oppmerksomhet i media verden over. For Musk har flere ganger tidligere vist at drøye ideer kan bli virkelighet. Han fikk modernisert netthandel og banksystemene gjennom Paypal, han har laget elbiler som kan konkurrere med - og utkonkurrere - tradisjonelle biler og han driver et privat selskap for romfart.
Derfor blir ikke Musks ideer avblåst uten at man i det minste sjekker dem nøye.
- Det er drøyt. Men Musk er en smart fyr og mye av det han gjør her er rasjonelt, sier professor i fly- og romfart, John Hansman ved Massachusetts Institute of Technology (MIT) i Boston til Mashable.
Han mener det vitenskapelige og tekniske i Musks Hyperloop er gjennomførbart. Han mener Hyperloop ville blitt enormt dyrt å sette ut i livet, i tillegg til en rekke tekniske utfordringer. Spesielt med tanke på løsningens krav til energi.
- Jeg spør ikke om det er gjennomførbart, men er det gjennomførbart ut fra et energieffektivt og økonomisk standpunkt, sier Hansman.
Astronomiske priser
- Sett bort fra fysikken måtte man hatt astronomiske billettpriser for å gjøre et slikt prosjekt lønnsomt innenfor rimelig tid, sier transportanalytiker Zafar Khan i Société Générale til Huffington Post.
Han mener futuristiske transportideer fikk en solid smell etter byggingen av den undersjøiske tunnellen mellom Frankrike og England. Prosjektet ble et enormt tapssluk for investorene.
Analytiker Jonas Andersson i Nordea sier til Huffington Post at ingen av entrepenørene som kunne gjort jobben er villige til å ta den nødvendige risikoen.
- USA henger etter
Selv om de tekniske hindrene skulle bli forsert er det ett annet stort hinder på veien. Finansiering. Og USAs manglende evne til å bygge høyhastighets overflatetransport.
- Vi ligger etter japanerne, franskmennene og alle andre. Gitt vår manglende evne til å realisere høyhastighetstog, en teknologi som er bevist og moden, er det vanskelig å se for seg at et risikoprosjekt [...] skulle være gjennomførbart, sier professor Joseph Sussmann ved MIT til Mashable.
Likevel mulig
I 1990-årene gjorde en professor ved MIT forsøk med en transportmetode som ligner veldig på Hyperloop. Men professoren var ikke i stand til å skaffe finansiering til sitt prosjekt, selv om han bygde en vellykket prototype på MITs campus i Boston.
Ernst Frankel (89), nå professor emeritus ved MIT, har likevel aldri gitt opp drømmen om å få realisert sin rørbane. Han tror likevel ikke USA er landet å satse i.
- Jeg er i dialog med noen kontakter i Kina om hvordan vi kan få teknologien til å fungere der, og som kan legge penger i prosjektet, sier Frankel til tv-kanalen CBS.
Les også:
Dataspill redder ungdommen
Dette toget går i 1300 km/t
- Vi trenger en vaktbikkje
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.