"Absolutt utrolig", sa Apple-sjef om 83 millioner besøkende i Apples butikker siste kvartal. Så tok skrytingen av, som vanlig. Ord som "unik", "fenomenal", "revolusjonerende" og "best på planeten" kom tett som hagl under kveldens store presentasjon av Iphone 5 og andre nyheter. Apple hadde både bærbar pce-er, Ipoder, øretelefoner ("Earpoder") og ny Itunes-programvare på lager - alt sammen i samme overlegne verdensklasse, ifølge selskapet.

Aller mest liker Apple å sammenligne produktene med sine forgjengere - for, som produktsjef Phil Schiller gjorde det klart - hver generasjon Apple-produkter setter gullstandarden for alle andre. Apples melding er at ingen andre er verdt sammenligningen.

- Bare Apple kunne integrere disse tjenestene og bringe alt sammen. Apple har aldri vært sterkere, sier toppsjef Tim Cook.

Les også: Her er Iphone 5

Mobber konkurrentene
Apple har tradisjoner for å bruke store ord, og det ble en lang video da noen satte sammen alle superlativene selskapets tidligere toppsjef Steve Jobs benyttet. Apple er trolig verdensledende når det gjelder selvskryt, men de det er ikke helt tomme ord.

- Ipaden driver post-pc-revolusjonen i et forrykende tempo, sier Cook, og har tallene til å understøtte det:

- Vi har solgt flere Ipader enn noen Pc-produsent har solgt av alle sine modeller.

Han påpeker at Ipads markedsandel har økt fra 62 prosent til utrolige 68 prosent det siste året, på tross av at konkurrentene har lansert "hundrevis av nettbrett", påpeker Cook.

Andre tall er enda mer overlegne. Ipad står nemlig for hele 91 prosent av all nettrafikk fra nettbrett, og Cook benytter anledningen til å mobbe konkurrentene.

- Jegt vet ikke hva de andre nettbrettene gjør. De må være i lagerbygninger, i butikkhyller eller kanskje i eiernes nederste skuff, sier han.

Se bildene fra lanseringen av Iphone 5

Størst på mac
Det er imidlertid ikke bare nettbrettene som gjør det bra. Selskapet har også stor suksess med Mac, og etter å ha vokst raskere enn pc-industrien i seks sammenhengende år hevder nå de har inntatt topplasseringen i USA når det gjelder bærbare pc-er.

Iphones markedsandel ble ikke nevnt, så vidt vi registrerte. Det kan skyldes at Android nå har 68 prosent av det globale smarttelefonmarkedet, mot 17 prosent for Iphone. Men med en kraftig oppgradert Iphone 5 på vei ut i butikkene, kan dette endre seg raskt. Dessuten har Apple en brukergruppe som langt oftere handler apper og annet innhold enn andre mobilbrukere, og dette skaper et knallsterkt økosystem rundt selskapet. Dette understreket også Cook.

-Når du ser på hvert produkt for seg er de utrolige, industriledende nyskapinger i seg selv. Men det som skiller dem ut, og som plasserer oss så langt foran konkurrentene, er hvordan de fungerer sammen, sier han.

Systemet - ikke enkeltproduktene
Apples kongerike består ikke bare av fysiske produkter, det er i stor grad den digitale markedsplassen skapt av Itunes og særlig App Store som utgjør limet som fanger Apples kunder. Det er dette som har gjort dem til verdens mest verdifulle børsnoterte selskap. Brukergruppen, som alle har lagt inn sin betalingsinformasjon og kan kjøpe gjennom enkle klikk er enorm - hele 435 millioner kontoer.

Selskapet kan også skilte med 200 millioner brukere av Itunes i sin nettsky, og har totalt solgt 400 millioner enheter med operativsystemet Ios, og over 350 millioner Ipoder.

Brukerne som har valgt Apples univers kan nå velge mellom 700.000 apper, hvorav 250.000 er spesiallaget for Ipad - noe som er en viktig grunn til at Ipad gjør det så skarpt. Android-systemet har relativt få apper tilpasset for nettbrett.

Apple oppgir at en gjennomsnittsbruker har lastet ned over 100 apper. De er en gigant innen mobile spill, med 175.000 spill og 150 millioner spillere registrert i deres "Game Center".

Ny søt musikk?
Apple var de første som virkelig klarte å selge store volumer av digital musikk, men de siste årene er deres modell, der man kjøper og laster ned enkeltsanger, blitt kraftig utfordret av abonnementstjenester som Spotify. Den revolusjonære begynner å se gammel ut.

Apple skal ifølge rykter være i ferd med å forhandle om rettigheter med musikkselskaper, for å skape en ny type musikktjeneste, men de jobber fremdeles for fullt med Itunes-modellen, og kom i kveld med flere oppgraderinger. Salget deres gjennom årene er uansett imponerende. 20 milliarder sanger er solgt siden butikken åpnet for ni år siden.

Så spørs det om apple klarer å riste av seg suksessen og komme seg over fra å forsvare Itunes-modellen til å skape en ny revolusjon. en ting er sikkert - verden kommer til å følge med når forsøket kommer.

Les også: Her er Iphone 5

Se bildene fra lanseringen av Iphone 5(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.