Google er fremdeles mye kulere enn Microsoft, men får bank av Facebook.
Det er lett å henfalle til krigsmetaforer når kampen om de beste hodene i Silicon Valley skal beskrives. Det har lekket ut historier om skyhøye bonuser for å bytte arbeidsgiver – og i noen tilfeller millionbeløp for å bli. Dette står i sterk kontrast til resten av USA, der jobbmarkedet er ganske labert.
- I de priviligerte kretser snakker man ikke så mye om arbeidssøking, men arbeidstiltrekking, sier Lars Esholdt, hodejeger og skribent.
Et helt arsenal
Esholdt viser til at selskapene i hete markeder bruker et helt arsenal av teknikker for å få folk, som rekruttering av ansattes bekjente, hodejegere, betaling når du begynner, betaling for å bli, samt goder knyttet til arbeidsstil og livsbalanse.
- Har man den kompetanse som etterspørres finnes det knapt noe tidspunkt i verdenshistorien der bedriftene har strukket seg så langt, sier han.
Men kampen om teknologitalentene er ulik, og strømmen mellom selskapene er i mange tilfeller enveiskjørt, viser tall Wired.com har fått fra rekrutteringsnettverket Top Prospect. Noen selskaper blør jevnt, mens andre er som magneter.
Denne månedens mote...
Tallene viser tydelig hvem som for tiden er mest attraktive – at det ikke lenger er Google, og i hvert fall ikke Microsoft. Facebook henter nemlig 15,5 personer fra Google for hver som går motsatt vei, noe som skal ha vært en kilde til gnisninger og skyhøye premier for å bli. Microsoft taper enda mer til Facebook - en drøy skoleklasse for hver de henter hos det sosiale nettverket.
Top Prospect er et hodejegerbyrå basert på såkalt ”crowdsourcing”, som holder til i San Francisco. De har undersøkt strømmen av ansatte i deres egen database og deres nettverk - som ifølge Wired utgjør 2,5 millioner personer, mange av dem i Silicon Valley-området. Det er med andre ord ikke noe fullstendig oversikt, men tilsynelatende en god temperaturmåler på hvilken vei attraktive medarbeidere flytter. Tallene uttrykker nok dermed både tiltrekningskraft og hvem som øker staben.
Taperne
Blant de seks selskapene med mest flytteaktivitet er Yahoo den klare taperen – de lekker folk til alle de andre fem, selv til Microsoft. Microsoft lekker til fire, mens Apple har et netto tap til Facebook og et lite et til Google. Google får også 5,2 ansatte fra Microsoft for hver som går motsatt vei, men taper altså stort til Facebook og Twitter. Facebook er den store vinneren, med netto tilvekst fra alle, med Twitter som kronprins.
- Hvis du ser på antallet mennesker som forlater bedriftene sammenlignet med de som kommer inn, kan du se kraften av aksjeopsjoner og hete selskaper, skriver Wired.
Ser man på totale inn og ut-tall troner unge selskaper som Twitter, Facebook, Zynga, og Linkedin på toppen, med mellom 7,5 og 11 nye for hver de mister. Google er så vidt i balanse, mens taperne er eBay, Microsoft og Yahoo. Taperne er enten i ferd med å krympe, som Yahoo, eller de må hente inn nye talenter utenfor denne basen for å opprettholde staben.
Sunt - inntil et punkt
Utvekslingen er i utgangspunktet bra, mener Esholdt.
- Dynamikken er avhengig av at folk skifter arbeidsgiver. Det er som med Netcom på 90-tallet – uten å hente fra Telenor hadde de ikke hatt folk til å starte opp. Så blir utfordrerne bedre på noe, og noen rekrutteres tilbake. Hvis alle ble der de var, ville det ikke skjedd noe, sier Esholdt.
Han mener flyttingen er positiv, men antyder at ting kan gå for langt når for mange lokketilbud og virkemidler tas i bruk.
- Man kan få en generasjon som er vant til å velge på øverste hylle og vokser opp i en boble. Det er ikke sikkert det varer evig, men bedriftene har kanskje ikke så mye valg, sier han.
Også i Norge
Han beskriver forholdene i Silicon Valley som spesielt hete, men sier at virkemidler som signeringsbonus og betaling for å bli også brukes her til lands, ikke minst i offshore-industrien, der det er stor etterspørsel og mangel på kunnskapsarbeidere.
- I et så lite fortettet område som Silicon Valley kan dette drive en lønnsspiral som går helt av skaftet. Men på ett eller annet tidspunkt blir pengene mindre viktig, sier Esholdt, og viser til at forhold på jobben også er en tiltrekkingskraft.
Google er kjent for å gjøre mye for sine ansatte, det samme er norske Opera, mener Esholdt.
- Opera Software har blant annet lekerom på jobben, så du kan jobbe mens du ser ditt barn leke. De har hatt en kulturdirektør for å ivareta den interne kulturen, det ser man ikke så mange steder, sier han, og påpeker at Opera har vunnet en rekke kåringer som mest attraktive arbeidsplass.
Han påpeker også at McKinsey i Norge ansatte en kokk fra gamle Bagatelle, som bidro til å få de ansatte til å føle seg verdsatt og tatt vare på.
- Der arbeidskraft er en flaskehals – der er det flere ting som spiller inn enn bare lønn, sier han.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.