Telenor var i ferd med å kjøpe Idar Vollviks Ludo Mobil, men trakk seg i siste øyeblikk, skriver Digi.no, som også har fått tilgang til og lagt ut et avtale-utkast for en slik handel.
- Vi har hatt en konstruktiv dialog med en operatør, som i det korte løp har blitt skremt av utspillet fra Ventelo, sier Vollvik.
Vollvik hevdet forrige uke at Ludo mobil ikke ville bli solgt, men at noe trolig ville skje denne uken. Les mer: - Ludo mobil blir ikke solgt
Ikke innsikt i saken
Telenor-sjef Jon Fredrik Baksaas, som torsdag befant seg i Davos, sier til NTB at han ikke har innsikt i saken.
- Dette har jeg ikke noen oversikt over her fra Davos. Det har jeg ingen innsikt i, sier Baksaas til NTB under møtet til Verdens økonomiske forum i Sveits.
- Men du ville visst om det stemmer at Telenor trakk seg fra avtalen?
- Det er ikke sikkert det. Du vet dette er et stort konsern. Så jeg har ingen kommentarer til det, sier konsernsjefen.
- Kan ikke sitte og se på
Ventelo har nå sendt inn en konkursbegjæring på Ludo Mobil, og varslet at de vil slutte å betjene Ludos mobilkunder fra 3. februar. Mobiltjenestene til Ludo er produsert av Ventelo, og Ventelo mener Vollvik skylder dem et stort beløp.
Vollvik mener dette er en situasjon der ikke alt er svart/hvitt, men mener Ventelo har oppført seg dårlig.
- Jeg kan ikke sitte å se på at ”team Ventelo” raner meg for 50-60 millioner, sier han, og mener dette er verdien på selskapet.
Ikke mottatt krav
- Vi har ikke mottatt noe krav fra Ludo. Han får komme med et eventuelt krav, så skal vi forholde oss til det når det kommer, sier kommunikasjonsdirektør Heidi Egede-Nissen i Ventelo til DN.no.
Vollvik sier tonen mellom Ludo og Ventelo har vært konstruktiv til nå, men at dette kan ende med søksmål.
- Jeg er meget vred. Jeg har holdt på i 23 år og har aldri i forbindelse med telekom vært i en rettssak. Dette er en sak som vil få stort omfang i retten, hvor vi, hvis vi blir nødt til det, vil kreve dem for et veldig stort beløp, sier Vollvik.
Les også: Ludo begjært konkurs
Ventelos regi
Vollvik mener Ventelo har sendt andre signaler i dialog mellom partene.
- Varselet kom, og det kan de dokumentere, men så var det en parallell dialog, der de anbefalte samarbeid med andre, og sto for en regi som jeg stolte på. Jeg har masse dokumentasjon på dette, sier Vollvik.
Ventelo mener Ludo skylder dem 30 millioner. Vollvik sier han ennå ikke har mottatt noen konkursbegjæring, og hevder han har vært utsatt for overfakturering. Han mener dessuten partene hadde en konstruktiv dialog, og at han kan dokumentere at Ventelos seneste handlinger er et brudd med det som er sagt i denne dialogen.
- Vi har hatt en forståelse av at våre kunder skal være på plattformen til Ventelo til vi fant en ny plattform. Ut februar har vært vår forståelse, sier han.
Les også: Vollvik slår tilbake: - Vi gir oss ikke uten kamp
Halvt år
Ventelo-sjef Stig Herbern påpekte tidligere i dag at Ludo har hatt relativt lang tid på seg. Ventelo sa opp avtalen med Ludo Mobil allerede ifjor sommer. Herbern kommenterte også et Facebook-innlegg der Vollvik sier Ventelo har preset Ludo i lang tid, og drevet dem fra skanse til skanse.
- Jeg er helt uenig i det som Idar Vollvik skriver i sitt innlegg, det er ikke sånn det er. Jeg tar dette som et utspill, vi har en god juridisk vurdering av vår sak og står fast på det. Vi har vært i dialog både med Ludo Mobil og Post- og teletilsynet, sier Herbern til DN.no.
Trenger tid
Post- og teletilsynet har i dag sendt ut varsel om at Ventelo kan stenge ned tilgangen til nettet for Ventelos kunder 3. februar. Dette mener Vollvik kun er basert på informasjon fra Ventelo. Nå er han selv aktiv i forhold til PT, sammen med sin advokat.
- Det viktigste for meg nå er å få albuerommet for å få den tiden jeg trenger, sier han, og anklager Ventelo for å ha førsøkt å verve over Ludos kunder.
- Har dere en reserveplan?
- Vi har alltid en plan B – og det er flere som er interessert i å samarbeide med oss, sier Vollvik.
- Ingen annen utvei
Egede-Nissen i Ventelo sier at selskapet allerede i sommer fikk tillatelse av Post- og teletilsynet til å stenge ned Ludos linje på grunn av manglende betaling.
- Likevel har ikke vi stengt ned, det er få som har vært så snille med Ludo som det Ventelo har vært den siste tiden. Nå har den avtalen gått ut, og vi ser ikke annet å gjøre enn å stenge ned. Det er veldig leit, men nå var det ingen annen utvei, sier kommunikasjonsdirektøren.
Skal noe skje må Idar Vollvik handle raskt - for ellers kan hans rundt 34.000 aktive kunder komme til å miste forbindelsen, eller forlate selskapet for å unngå dette.
Les også: - Ludo-kundene har svært kort tid på seg (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.