Historien har en tendens til å gjenta seg, og nå braker to tidligere giganter sammen - igjen.

Chess-gründer Idar Vollvik startet sitt Ludo Mobil tidligere i år, og nå hopper også Sense-gründer Nadir Nalbant inn i ringen med Xito.

Kampen dreier seg om markedet for billig mobiltelefoni, et marked der både Nalbant og Vollvik har vært sentrale gjennom store deler av de siste ti årene.

Nadir Nalbant var pioneren som med Sense åpnet markedet for videresalg av mobiltelefoni i Norge. Før Sense startet kampen måtte man velge mellom Telenor og Netcom. Senere feiet Vollvik inn på banen med Chess, og vant raskt store markedsandeler og ble kongen av videresalg og billig mobiltelefoni. Til slutt solgte han alt til TeliaSonera.

Svært like strategier
- Hvem vinner det nye slaget?

- Jeg følger ikke veldig mye med på hva Idar Vollvik gjør til enhver tid, sier Nalbant, som mener han først og fremst utfordrer de store i markedet, nemlig Telenor, Netcom og Tele2.

Men faktum er at de to gründerne nå henvender seg til det samme kundesegmentet med samme strategi, nemlig et kraftig fokus på selvbetjening og bruk av sosiale nettmedier som Facebook og Twitter. De har også det samme hovedvåpenet, nemlig pris. De konkurrerer også om kundene som er mest opptatt av pris - mens mange andre velger operatør på annet grunnlag. Så Nalbant må nok forholde seg mye til de andre som kjemper om å fremstå som billigst, slik som One Call, Tele2 og Ludo Mobil.

- Nyheten i dette er at man flytter jobben med å skaffe kunder over til kundene selv. De fleste mobilselskaper bruker i dag rundt 2000 kroner på å skaffe en kunde. Det er den kostnaden man slipper her, sier Nalbant.

I denne kostnaden veier særlig sponsing av mobiltelefoner tungt, samt provisjon til salgsleddet. I likhet med Vollvik planlegger Nalbant å bruke denne besparelsen på å kutte priser på tjenestene

Vil verve onkel og tante
Xitos salgmodell går kort og gått ut på å gi kundene en sterk egeninteresse av å verve andre. Hvis du kan få tre venner til å bruke over 100 kroner i måneden på Xito så ringer du selv gratis. SMS, data og utenlandssamtaler er vel å merke ikke inkludert.

- Dere retter dere mot en yngre brukergruppe?

- Ja, yngre folk og deres foreldre, som betaler regningen. Jeg tror de vil bidra til å verve både onkler og tanter, mener Nalbant.

Han understreker at dette ikke er som et pyramidespill, selv om de over i systemet sparer på at de under er med. Det er ingen løfter om store gevinster for de som er høyt oppe i systemet, og det er bare de man selv rekrutterer som teller. Dessuten er det reelle varer det handles med, nemlig mobiltjenester.

- Du gjør dine venner en tjeneste ved å gi dem mulighet til å komme inn og ringe gratis, mener Nalbant.

Gratis - nå også for ivrige storbrukere
Xito vil også kutte kostnader ved å være et rent selvbetjent selskap – der alt foregår via nettsidene. Dette er også med på å kutte kostnadenen, og likner også svært på Vollviks konsept.

- Vi tar ikke imot bestilling på telefon, nei. Det koster penger og det har vi ikke råd til. Det går kun på nett, sa Vollvik nylig til Dagensit.no.

Nalbant mener det er helt nytt at man nå kan få gratis telefoni. Det er vel og merke mulig allerede i dag, gjennom abonnementer som gir gratis mobiltelefoni opp til en viss grense. Dette har allerede Onecall og Tele2 gjort lenge, og Ludo Mobil står nå også oppført med månedspris på null kroner for et standardabonnement på pristjenesten telepriser.no. Men for storbrukere er dette nytt.

- Hello er fabrikken
Nalbant understreker at han selv skal fortsette med mobilselskapet Hello som hovedgesjeft.

- Jeg er bare medbidragsyter, mentor og sparringspartner og skal sitte i styret - mer som aktiv eier, sier han.

Det er kompanjongen Ove Vik som skal lede det nye selskapet, og snart kan det komme flere slike konsepter, røper Nalbant. Mesteparten av jobben med Xito skal nemlig gjøres av Hello og deres avtalenettverk.

- Hello Norway er fabrikken. Konseptet går ut på at vi skal etablere en infrastruktur som kan gjenbrukes og realisere nye telekomprosjekter uten å ta de samme kostnadene på nytt, sier han, og opplyser at de for tiden er i samtaler om to-tre andre prosjekter.

- Det kan være fotballklubber eller andre som har sterk merkevare eller stor kundebase, sier Nalbant, som også åpner for selskaper som ikke er eid av Hello.

- Vi har felles interesse i å oppnå stordriftsfordeler, for dette er et volumspill, sier han.

Hello selv henvender seg kun til bedriftskunder. Dermed er selskapet skrudd sammen på omtrent akkurat samme måte som Network Norway, som selv driver i bedriftsmarkedet og har fokusert på partnere i privatmarkedet. Forskjellen er at Network Norway bygger eget nett sammen med Tele2, mens Hello bytter mellom nettene og leier kapasitet av alle.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.