Nøysomhet har ikke alltid vært Idar Vollviks fremste dyd og varemerke. Etter salget av Chess fråtset han i rådyre biler og fløy skyhøyt på børsen – inntil det hele krasjet og han måtte kjempe mot personlig konkurs.
Men i sitt nye selskap Ludo Mobil driver Vollvik syltynn business.
- Så spartansk har ingen gjort det før meg – det er jeg helt sikker på. Det skal ikke gå an å drive billigere enn oss i dag, hevder Vollvik overfor Dagens it.
Vollvik sparer på alt, også på måten kundene kommer inn. Du kan ikke engang ringe inn og bestille abonnement – dette må gjøres selvbetjent på nett.
Dyrt ut, billig inn
Det mest ekstreme sparetallet i Vollviks selskap er trolig prisen han må ut med per nye kunde, såkalt ”akvisisjonskostnad”
- Jeg tror prisen er under 40 kroner, sier Vollvik.
For å sette dette tallet i perspektiv solgte Vollvik mobilbabyen sin Chess til TeliaSonera for en pris som tilsvarer 6000 kroner per kunde. Tallene er selvsagt ikke direkte sammenlignbare, men tallet er interessant fordi det tydeligvis lar seg kombinere med solid vekst.
- Vi har nesten fire ganger høyere vekst enn i Chess-tiden på samme tidspunkt, sier Vollvik.
Han sier selskapet nå får 400 nye kunder per dag, og regner med en relativt frisk snittomsetingen på 5.000 kroner årlig.
- Det gir vekst på to millioner kroner per dag, og det er helt vannvittig, sier han til Dagens it.
Kunder for 3000 kroner
Å skaffe nye kunder er ellers en enorm utgift for mobilbransjen, bekrefter teleanalytiker Tore Aarønæs.
- Historisk har prisen ligget mellom 0 og 3000 kroner per nye kunde. Det er veldig dyrt for bransjen at kundene hopper, sier han til Dagensit.no, og påpeker at årlig skifter 30 prosent av landets fem millioner kunder abonnement.
En del av mobilselskapenes akvisisjonskostnader går til å sponse nye mobiltelefoner, og billige mobiltelefoner er kjøpsutløsende for svært mange. I tillegg kan man regne med forhandlerprovisjon, reklame og egne kostnader til administrasjon, samt SIM-kort. Vollvik sponser ingen mobiler, og hevder altså at de øvrige kostnadene ligger på rundt 40 kroner per kunde.
- Hvis du kan skaffe kunder billigere kan du også ha lavere priser ut, sier Aarønæs.
Slik gjør han det
Vollvik har tatt i bruk både sosiale medier og billig arbeidskraft for å holde kostnadene nede. Han påpeker at siden Chess har man fått Facebook og Twitter som kanaler, og disse brukes aktivt.
- Der får vi sinnssykt med kunder helt gratis, mener Vollvik.
Ludo har også involvert studenter i salgsprosessen gjennom Ludo-rådene, noe som også gir billig salg.
- Det likner på Tupperware-modellen, bortsett fra at Vollvik henvender seg til skoler og utdanningsinstitusjoner, sier Aarønæs.
Betaler kundens regning
Med Chess var Vollvik heldig med timingen, for nesten samtidig startet Post – og teletilsynet tjenesten telepriser.no, der Chess toppet listen som billigste selskap.
– Han var dyktig til å utnytte muligheten og fikk veldig mye drahjelp av dette, sier Aarønæs.
Denne gangen er Vollvik igjen øverst på telepriser.no, sammen med Tele2, med abonnementer som er gratis eller koster noen få kroner ved gjennomsnittlig mobilbruk. Det betyr at Ludo Mobil betaler hele regningen til en del kunder. Dette kan da ikke være bare lønnsomt?
- Nei, helt ærlig, en del av dette er å bytte penger, sier Vollvik, som mener nye spennende tjenester skal kunne øke inntektene.
Tyngre marked
Siden Vollvik bygde Chess har marginene blitt mye dårligere for videresalg av mobiltelefoni. Relativt mange slike aktører har rett og slett bukket under, uten at noen ville kjøpe dem.
- Marginen er generelt mindre, men de helautomatiserte plattformene vi har nå kompenserer mye for det, mener Vollvik.
På tross av en del ulønnsomme kunder tror Vollvik at Ludo skal kunne gå i pluss med 32.000 kunder. Nå har det rundt 20.000.
Vollvik er ikke alene om å prøve å drive svært billig: Vollvik mot Nalbant – igjen
Har satset en Koeningsegg
40 kroner per kunde er vel og merke ikke hele kostnaden med å bygge opp Ludo Mobil. Men totalregningen er heller ikke så avskrekkende.
- Hele investeringen vi har gjort er på seks millioner kroner, det inkluderer alt vi har brukt siden oktober ifjor, sier Vollvik til Dagens it.
Det er med andre ord omtrent det samme som prisen for bilen Vollvik kjøpte på slutten av Chess-tiden, en Koenigsegg.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.