Windows 8 var trolig den viktigste it-lanseringen i 2012, og for giganten Microsoft står svært mye på spill. Lanseringen av et felles grensesnitt for mobil, nettbrett og pc er deres forsøk på å komme tilbake på offensiven, etter at smarttelefoner og nettbrett har stjålet stadig mer av rampelyset fra Windows-pc-er.
Men starten ser ikke ut til å ha gått bra. Ifølge tall fra Net Applications hadde Windows 8 en markedsandel på bare 1,7 prosent av nettaktiviteten fra Windows-maskiner i desember, opp fra 1,2 prosent i november, ifølge Computerworld.com.
Alltid tregt, men...
Windows-salget har en lang tradisjon for å gå tregt i starten, og bli utropt til en fiasko, for så å vokse og dominere markedet. Det skjedde blant annet med Windows XP, som etter hvert ble svært dominerende. Men det hender at Windows-versjoner flopper, og Windows Vista- lanseringen i 2006 må sies å være i den kategorien. Windows Vista nådde ikke høyere enn 20,3 prosent markedsandel, høsten 2009, før den falt igjen, ifølge Net Applications.
Da er det kanskje grunn til bekymring når Windows 8 nå ser ut til å vokse enda litt tregere enn Vista gjorde de første to månedene. Vista var på samme tid oppe i 2,2 prosent, ifølge Net Application. Ikke alle tallene for julesalget er inne ennå, men det skal være lite trolig at Windows 8 passerer Vistas vekstkurve denne måneden.
Microsoft-vekst
Svak verdensøkonomi kan ha bidratt til svakt salg av Windows 8. Pc-salget har vært svakt en god stund, men tallene tyder på at en Windows-versjon nå ikke gir markedet det løftet man hadde håpet. En annen forkl#229 kan være treg utrulling av maskiner med berøringsskjermer. Windows 8 er laget spesielt for berøringsskjermer, men pc-produsentene var sene med å få slike maskiner på markedet, og mangel på berøringsskjermer har presset opp prisen. Dermed har kundene fått valget mellom noen få dyre maskiner, fullverdige Windows 8-maskiner, eller Windows 8-maskiner uten den typen skjerm systemet er laget for.
En tredje forkl#229 kan være at Microsoft allerede har et populært system i markedet. Deres andel av markedet falt fra juni til desember, men gikk noe opp i desember, og ligger nå på 91,74 prosent av pc-markedet, påpeker PCpro.co.uk. Men nettstedet påpeker også at suksessen i stor grad skyldes at Windows 7 fortsetter å øke, selv om Windows 8 har kommet på markedet. Windows 7 fikk økt markedsandel med 0,4 prosentpoeng den siste måneden, til 45,11 prosent i desember, ifølge Net Applications.
Mange Windows 7-brukere ser få grunner til å bytte til Windows 8, i hvertfall hvis de ikke har berøringsskjermer. Dette er ikke nødvendigvis likegyldig for Microsoft hvilken Windows-versjon folk bruker, for selskapet håper at folk som blir vant til deres nye grensesnitt på Windows 8 skal ønske seg samme system på mobilen. Pc-salget skal altså hjelpe selskapet med å kapre andeler av mobilmarkedet, der de foreløpig har 1,05 prosent av bruken, ifølge Net Applications måling.
Se hvordan de nye hybrid-pc-ene forvandles fra pc til nettbrett
Les også:
Alt du trenger å vite om Windows 8
Slik skal Windows vinne deg (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.