Google og Cablevision vil i stedet bruke trådløssoner for å sende samtaler, tekstmeldinger og datatrafikk fra a til b. Den nye tjenesten kan bli lansert allerede i første halvår, skriver Wall Street Journal mandag, basert på anonyme bransjekilder.
Forretningsmodellen vil snu opp ned på mobilbransjens tilnærmede monopol og forsterke den allerede intense priskrigen mellom ulike leverandører.
– Dette er et svært aggressivt trekk. Man kan se for seg at Google vil tvinge prisene ned, for å ødelegge for konkurrentene, og bruke inntekter fra andre områder til å betale for det, sier konsernsjef Dave Fraser i Devicescape til avisen.
Kommer i februar
Cablevision er først ute og vil tilby «WiFi Only»-mobilabonnement i februar.
Selskapets eksisterende bredbåndkunder kan ringe, tekste og surfe så mye de vil for 75 kroner i måneden. For ikke-abonnenter er prisen den tredobbelte, men fortsatt rimeligere enn mange tradisjonelle mobilabonnement.
AT&T og Verizon er de dominerende aktørene i det amerikanske mobilmarkedet.
Google vil alliere seg med to mindre mobiloperatører for å pense trafikk via deres nett i områder uten wifi, ifølge avisen.
Tjenesten er naturligvis mest aktuell i de store byene, og selskapene legger ikke skjul på at blant annet studenter og ungdom er attraktive målgrupper.
Må leie av konkurrenter
Mer enn 90 prosent av all datatrafikk fra mobiltelefoner gikk via wifi-nett i 2013, ifølge Cisco Systems. For kundene er ikke dette like merkbart. Mobilabonnement er fortsatt dyrt i USA, og mange leverandører tar godt betalt for datatrafikk for å dekke sine utbyggingskostnader. Selv om it-giganten Google nå går i bresjen for wifi-mobiler, påpeker bransjeaktører at det er langt frem for å lykkes med modellen i stor skala.
Teleanalytiker Benedict Evans, som jobber for venturekapitalselskapet Andreessen Horowitz i Silicon Valley, ser en rekke problemer.
– Det amerikanske mobilmarkedet trenger å bli røsket opp i, blant annet for å få internasjonale priser og betingelser. Men det er vanskelig for virtuelle nettverksoperatører å skulle gjøre dette, siden de kun kan videreselger tilgang til mobilnettverk, skriver Evans i en epost.
Problemet med Google og Cablevisions modell er at kundene mister dekning i områder uten trådløse nett. Google vil løse dette med å bruke Sprint og T-Mobile som backupløsning. Men disse selskapene må selv kjøpe kapasitet i mobilnettet fra aktørene som Google ønsker å utfordre. Det vil trolig påvirke fremtidige kontraktsforhandlinger.
– Som virtuell nettverksoperatør er man helt avhengig av avtalen man kan få fra nettverksoperatøren. De vil ikke gi deg en «spis så mye du vil»-avtale. Og de beste prisene vil man få fra operatører som har de dårligste nettene, siden de trenger pengene mest, skriver Evans.
Les hele avisen(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.