30. oktober 2014 utførte Telenor en planlagt oppdatering av sin abonnementsdatabase. En feil under oppdateringen førte til at tre millioner abonnenter var uten mobildekning i tre og en halv time.
Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) har vurdert hendelsen og kommet frem til at Telenor ikke hadde gode nok rutiner på plass til å håndtere hendelsen effektivt nok.
Nkom vurderer derfor et straffegebyr på ni millioner kroner for uaktsomhet som sanksjon mot Telenor.
Telenor har frist til 7. april på å svare på vurderingen.
Kort tid etter utfallet innførte Telenor nye rutiner for å redusere risikoen, men Nkom mener disse nye rutinene ikke adresserer de underliggende årsakene til feilen som oppsto.
I sitt varsel til Telenor ber Nkom selskapet om å legge fram en tiltaksliste og en tidsplan for å få bukt med problemene.
Les også:
Vil ikke sammenlignes med medlemmene
- Paritet begynner å føles langt mer mulig
27-åring ble søkkrik på «dødsspirallån»
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.