Post- og teletilsynet vil vurdere reaksjoner overfor Telenor etter at tre millioner kunder mistet mobilnettet torsdag kveld. Det kan ende med millionbot for selskapet.
I forbindelse med at Telenor skulle oppdatere en database torsdag kveld, mistet kunder over hele landet muligheten til å ringe og sende SMS-meldinger fra klokken 19.20 til 21.34.
Ifølge VG ble hele tre millioner mobilkunder rammet av feilen.
– En gjenganger
– Telenor har hatt en feil i forbindelse med planlagt arbeid. Det er dessverre en gjenganger i IKT-verdenen. Vi vil derfor undersøke om man har hatt tilstrekkelige risikovurderinger og om man har hatt tilstrekkelig beredskap for feilsituasjoner, sier Einar Lunde, avdelingsdirektør for Post- og teletilsynets avdeling for nett, til NTB.
Han sier tilsynet ser svært alvorlig på slike feil, fordi samfunnet stoler på at mobilnettet skal fungere.
– Det er for tidlig å konkludere, men vi vil vurdere å pålegge særskilte tiltak eller nye prosedyrer, slik vi har gjort ved flere anledninger tidligere, sier Lunde.
Tilsynsdirektør Torstein Olsen sier til TV 2 at Telenor kan få en bot som svir.
– Vi har aldri gitt teleselskapene bøter for slike brudd tidligere, men nå vurderer vi å gjøre det. Årsaken er at vi flere ganger har bedt selskapene om å ha et ordentlig system for å fange opp feil raskt, sier Olsen, som antyder at boten kan bli i størrelsesorden ti millioner kroner.
– Målet er at bøtene skal være så høye at selskapene ikke gjør dette igjen.
– Har det vondt
Fredag ettermiddag sa Telenor at selskapet har funnet ut hva som gikk galt da databasen skulle oppdateres. Flere av filene som styrer mobiltrafikken i Norge, ble ikke med under oppdateringen.
– Dette skal jo ikke skje. Vi beklager det på det sterkeste og er de første til å si at vi har det ordentlig vondt. Jeg var til stede her på Telenor i går kveld og kan forsikre om at hele ressursbruken ble satt inn på dette, sier Telenors konsernsjef Jon Fredrik Baksaas til Aftenposten.
– Vi vil nå analysere hendelsen og iverksette nødvendige tiltak for å unngå at lignende feilsituasjoner rammer våre kunder, sier Berit Svendsen, administrerende direktør i Telenor Norge, i en pressemelding.
Les også:
Nok en statlig IT-direktør skiftes ut
Arbeiderpartiet har 50 prosent større oppslutning enn Høyre (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.