Administrerende direktør Abraham Foss i Telia Norge vil føre en åpen linje om hvor mange av selskapets kunder som blir avlyttet. I en rapport Telia-konsernet har gitt ut, vises antallet avlyttinger i Norge, Sverige, Finland, Danmark og Spania.
Ifølge rapporten ble det gjennomført lovlige inngrep med telefonavlytting av 1115 mobilkunder hos Telia Norge i første halvår i år.
– Tallet viser lovlig inngripen av hemmelig avlytting i sanntid. Det gjelder eksempelvis overvåkning av telefonlinjer, kontroll på hvem som ringer til hvem, når og hvor lenge, sier Foss.
Fra juli 2015 til utgangen av juni 2016 ble totalt 2103 kunder av Telia Norges kunder avlyttet. Det er første gang Telia Norge oppgir disse tallene. Oversikten viser at Telia ikke godtar alle henvendelser om avlytting. I første halvår i år avviste selskapet 54 henvendelser om avlytting av deres kunder.
– Dette reflekterer en måling på et detaljert nivå. Vi ønsker å følge lovverket på en korrekt måte og avveier dersom vi mener det ikke er grunnlag for avlytting, sier Foss.
– Men hvorfor offentliggjør dere disse tallene?
– Vi legger stor vekt på tillitsbygging. Det er viktig at våre 2,3 millioner kunder vet at det vi forvalter, er åpent og gjennomsiktig, sier Foss.
Han opplyser at Telia-konsernet heretter vil legge frem egen avlyttingsrapport hvert halvår.
Oversikten viser forøvrig at myndighetene i Danmark er langt mere offensive med mobilavlytting med 2836 lovlig inngripen i første halvår i år.
Hos konkurrenten Telenor opplyser informasjonssjef for samfunn, Caroline Lunde, at man også er opptatt av åpenhet rundt hvordan kunders informasjon håndteres, også overfor myndighetene. I 2015 fikk Telenor 1324 forespørsler om overvåkning i Norge, ifølge Lunde.
«En god ting»
Direktør Bjørn Erik Thon i Datatilsynet er fornøyd med Telias åpne linje.
– Dette er en god ting. Det er viktig at det er åpenhet om politiets bruk av data, og her skriver Telia seg inn i en tradisjon amerikanske selskaper har representert i noen år nå med sine såkalte transparency reports, skriver Thon i epost.
Han legger til tallene viser at trafikkdata er viktig for politiet.
– At Telia sier nei til politiet såpass få ganger, er som forventet, skriver Thon.
Førstestatsadvokat Kjerstin A. Kvande hos Riksadvokaten skriver i en epost at retten kan gi politiet «tillatelse til kommunikasjonsavlytting når noen med skjellig grunn kan mistenkes for en straffbar handling som kan medføre straff av fengsel i 10 år eller mer eller for noen andre særskilt oppregnede straffbare handlinger, for eksempel grov menneskesmugling».
Fikk tigangeren
I sommer kuttet Telia ekstrakostnader for selskapets kunder når de brukte mobilen i EU samt Sveits, Liechtenstein og Island. Det medførte at Telia mistet roaming-inntektene.
– Vi tok en kalkulert risiko ved å innføre lik pris ett år før EU pålegger alle å gjøre det, men vi er opptatt av at våre kunder skal kunne leve sine digitale liv også når de krysser landegrensene. Tallene våre viser at kundene har endret adferd og bruker mobilen akkurat som hjemme når de er på reise. Sammenlignet med sommeren 2015 mobilsurfet kundene våre ti ganger mer i årets sommer og kompenserte inntektstapet med økt databruk, sier Foss.
Telia Norge omsatte for 2,3 milliarder norske kroner i tredje kvartal og oppnådde et driftsresultat før avskrivninger på 873 millioner kroner mot 827 millioner ved samme tidsrom ifjor.
Telias tall ble fredag preget av konsernsjef Johan Dennelind har satt av 12,5 milliarder svenske kroner for å betale en bot i forbindelse med korrupsjonssak i Usbekistan.
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.