Bakgrunnen for omorganiseringen er behovet for å tilpasse selskapet til de fundamentale digitale endringene i samfunnet, og de stadig skiftende rammevilkårene i markedet, ifølge Telenor.
– Mange medarbeidere som har stått på og gjort en god jobb for Telenor i mange år har i dag fått en tung beskjed. De skal nå få tett oppfølging i den videre prosessen. Det er ingen lett beslutning å legge ned arbeidsplasser, men samtidig må vi fornye og endre kompetansen vår, sier Berit Svendsen, administrerende direktør i Telenor Norge i en pressemelding.
Selskapet kutter blant annet 60 stillinger i bedriftsdivisjonen. EL og IT Forbundet mener det er helt feil strategi som velges.
– Telenor Norge AS leverte et overskudd på 7 milliarder i 2015. Selgerne som nå får sparken bidro til dette resultatet, sier EL og IT Forbundet i en pressemelding.
– Kynisk og helt forkastelig
Telenor har 27 kontorer i Norge og gjør endringer på 5 av disse stedene.
– Telenor skal lede an i digitaliseringen av Norge, og det innebærer at vi oftere enn før må gjøre endringer i vår egen organisasjon og måten vi jobber på. Vi ser at utviklingen i markedet skjer svært raskt, og vi må sørge for at Telenor står best mulig rustet til å møte utfordringene i forbindelse med det digitale skiftet, sier Berit Svendsen.
EL og IT Forbundet reagerer sterkt på at Telenor har valgt å legge ned avdelingen i Førde som har en gjennomsnittsalder på over 51 år. De skriver i en pressemelding at de er sterkt provosert over at Telenor ikke tar ansvar for medarbeidere som har gitt hele sitt yrkesaktive liv for selskapet.
– At bedriften gevinstregner på å flytte arbeidet over til nyrekrutterte medarbeidere i Rørvik som de har tenkt til å gi 150.000 kroner mindre i året for den samme jobben er rett og slett kynisk og helt forkastelig, sier EL og IT Forbundet.
Slik blir endringene som er besluttet av styret i Telenor Norge:
Steinkjer: Kontoret legges ned og 21 medarbeidere blir berørt. De får tilbud om sluttpakker. Kontoret avvikles 31. desember i år.
Førde: Kontoret legges ned og 17 medarbeidere blir berørt. Samtlige blir tilbudt å jobbe ved Telenors avdeling i Rørvik i Nord-Trøndelag. De får også tilbud om sluttpakker. Kontoret avvikles 31. mars 2017.
Stavanger: Kundesenteret for bedrift legges ned og 84 personer blir berørt. Ansatte som er villige til å flytte til lokasjonene på henholdsvis Kongsvinger eller Rørvik vil få tilbud om dette. De blir også tilbudt sluttavtale. Kundesenteret avvikles 31. mars 2017. Den øvrige delen av Telenors virksomhet i Stavanger, som består av om lag 90 ansatte, blir ikke berørt.
Fornebu: Bedriftsdivisjonen omorganiseres og om lag 60 personer blir overtallig, i all hovedsak på Fornebu. De vil bli tilbudt sluttavtaler.
Lillehammer: Kontoret legges ned og 46 ansatte samlokaliseres med Telenors avdeling på Fåberg. Ingen blir overtallig. Lillehammer-kontoret legges ned 30. november i år.
De ansatte som er berørt blir tilbudt sluttavtale etter ansiennitet. I Førde vil de ansatte bli tilbudt å jobbe på Telenors avdeling i Rørvik.
– Rå og kynisk
– Det er en rå og kynisk personalpolitikk fra Telenors side, sier leder Jan Olav Andersen i EL og IT Forbundet til NTB.
Han reagerer på at Telenor legger ned avdelingene for kundeservice i Stavanger og Førde, og ifølge forbundslederen erstattes disse av midlertidig ansatte i Rørvik.
– Vi ser ikke hvordan dette styrker Telenor. De kvitter seg med erfaring og erstatter det med noen få nyrekrutterte medarbeidere som får 150.000 kroner mindre i årslønn, sier Andersen.
– Dette er opprørende, sier Roger Rønning, konserntillitsvalgt for Negotia i Telenor til NTB.
– En del av de berørte ansatte kunne fortsatt hatt jobbet fremover dersom ledelsen hadde fulgt Negotias oppfordring om større fokus på kompetanseheving og kompetanseendring av egne ansatte, fortsetter han.
Se interaktiv prisgrafikk for alle fylker og beregn prisutviklingen på din bolig.