EFTAs overvåkningsorgan, ESA, er bekymret for at Telenor kan ha misbrukt sin dominerende stilling i Norge. ESAs foreløpige konklusjon er at Telenor har hindret konkurransen i to markeder for mobiltjenester til norske brukere.
Mandag har Telenor fått brev fra ESA med innsigelser om tre områder i det norske markedet:
- Grossistmarkedet for tilgang og originering i mobilnett
- Markedet for mobilt bredbånd til privatkunder
- Markedet for mobiltjenester til bedriftskunder
- Dette er kun en foreløpig vurdering fra ESA, og vi skal nå vurdere varselet grundig, sier administrerende direktør Berit Svendsen i en pressemelding fra Telenor Norge.
Razzia i 2012
ESA gjennomførte en razzia i Telenors hovedkontor i desember 2012. Overvåkningsorganet har ifølge eget utsagn gjennomført en omfattende etterforskning siden den tid.
«Når det gjelder de to første markedene, finner ESA det sannsynlig at Telenors prising av mobiltilgang- og origineringstjenester for grossistkunder har begrenset konkurransen i markedet for mobilt bredbånd til privatkunder. I perioden fra januar 2008 til slutten av 2012 tok Telenor høyere priser av grossistkunder enn de selv solgte tjenester for i sluttbrukermarkedet», heter det i pressemeldingen fra ESA.
«Når det gjelder markedet for mobiltjenester til bedriftskunder, er ESA bekymret for at Telenor har begrenset konkurransen ved å gjøre det svært vanskelig for kundene å bytte leverandør, og for dyrt for konkurrenter å kapre kunder fra Telenor», heter det i pressemeldingen.
Denne atferden skal ifølge ESA fortsatt foregå, og ESA etterforsker perioden fra 2008 og frem til i dag.
«Klausuler i Telenors kontrakter binder kundenes abonnementer i to år og utløser høye straffegebyrer dersom en kunde sier opp et abonnement før tiden. Gebyrene overgår det kunden kan spare ved å akseptere bindingstiden. ESAs foreløpige konklusjon er at også dette innebærer et brudd på EØS-konkurransereglene», skriver ESA i pressemeldingen.
Setter spørsmålstegn
Svendsen mener Telenor har mildere bindingspraksis enn det som er vanlig i markedet.
- Varselet kan tyde på at ESA mener Telenor ikke kan følge forretningspraksis i markedet, selv om Telenor faktisk har mildere bindingspraksis enn det som er vanlig i markedet. Det setter jeg spørsmålstegn ved, men vi vil gå nøye gjennom varselet fra ESA før vi konkluderer på videre prosess, sier Svendsen.
Kommunikasjonsdirektør Torild Lid Uribarri i Telenor Norge sier selskapets utgangspunkt er at det ikke har gjort noe galt.
- Når det gjelder kontraktsklausulene i bedriftsmarkedet, så opererer vi med en mildere praksis enn markedet forøvrig, sier Uribarri til DN.
- Når det gjelder anklagene om marginskvis, så setter vi spørsmålstegn ved at ESA har valgt å undersøke et så lite segment. I Norge reguleres mobilmarkedet som helhet, og ikke i så små segmenter, sier hun.
Uribarri kan ikke si noe mer om hvordan Telenor vil forsvare seg mot ESA-anklagene før Telenor har gått gjennom hele ESA-varselet.
- Jeg vil anta at det er svært omfattende i og med at ESA har jobbet med dette siden 2012.
- Må vente enda en stund
Telenor har frist til 11. april 2016 med å svare på ESAs innsigelser. Telenor kan også be om en muntlig høring, noe selskapet sier det vurderer å gjøre.
Saken blir ikke endelig avgjort før Telenor har fått svare på anklagene, skriver ESA.
Dersom ESA får bekreftet de foreløpige konklusjonene, vil ESA fatte vedtak om at Telenor må stanse den ulovlige atferden. I et endelig vedtak kan ESA også ilegge bøter.
- Det er vanlig at disse prosessene tar tid, noe som medfører at Telenor må vente enda en stund før resultatene fra ESAs uanmeldte besøk i 2012 får sin endelige konklusjon, sier Telenor Norge-sjef Berit Svendsen i pressemeldingen fra selskapet.
Telenor bemerker at to av forholdene som ESA har undersøkt er lagt bort etter grundige analyser.
- Særlig ansvar
ESA understreker at det er i forbrukernes interesse at organet griper inn i saken.
- Selskaper med en dominerende posisjon i markedet har et særlig ansvar for å opptre på en måte som ikke hemmer konkurransen. Begrenset konkurranse kan ramme forbrukerne i form av høyere priser, lavere kvalitet, dårligere utvalg og mindre nyskaping. Det er derfor i norske forbrukeres interesse at ESA griper inn i saken, sier Frank Büchel i en pressemelding fra ESA mandag.
Büchel sitter med særskilt ansvar for konkurransesaker i ESAs beslutningsorgan kollegiet.
Les også:
Norsk gründer får 1,5 mrd. for teknologiselskap
Asia i dag: Industri i krise i Kina
Kampen om Iowa blir en thriller for begge partier
Se DNtv:Slik ser det ut når norske Youtube-stjerner besøker et kjøpesenter i Bergen
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.