De fikk bare helgen på seg før kundene ble varslet.
Lørdag formiddag tikket eposten inn til norske banker om at fem års gratisbruk av BankID på mobil er over om en drøy måned. Heretter vil Telenor ta seg betalt, varslet telegiganten sine mobilkunder mandag.
– Vi ble tatt på senga, og det var unødvendig. Det hadde vært fint å være med i «loopen» så vi visste hva vi skulle svare kundene, sier kommunikasjonssjef Leif-Kjartan Bjørsvik i Skandiabanken.
Han forteller at de har fått negative tilbakemeldinger fra kunder.
– Vi ble jo overrasket, sier Ingjerd Blekeli Spiten, divisjonsdirektør og leder for DNBs banktjenester på mobil.
DNB brukte mandagen til å planlegge hvordan den skulle møte spørsmål fra kunder og ansatte.
49 øre per regning
Å bruke BankID har så langt vært gratis for kundene, men nå vil Telenor ta seg betalt av sine mobilkunder. De som benytter tjenesten må betale 49 øre per innlogging i nettbanken samt 49 øre hver gang de signerer en betaling, selv om banken ikke krever noe for tjenesten.
– Dette må vi bare ta til etterretning. Vi hadde regnet med å få informasjon fra BankID Norge eller Telenor litt tidligere, sier Spiten.
DNB og Skandiabanken har vært med Telenor fra starten i 2009 som de første bankene til å ta i bruk BankID på mobil, og de har jobbet lenge for å få sine kunder til å ta det i bruk. Etterhvert har flere banker blitt med i samarbeidet, og i høst meldte også Netcom og Tele2 seg på. Dermed er dette blitt en nasjonal tjeneste.
Gratis hos konkurrentene
Netcom sier det ikke vil følge i Telenors fotspor.
– Vi har ingen planer om å ta betalt for BankID på mobilen. Foreløpig er BankID en begrenset kostnad for oss, sier kommunikasjonssjef Severin Roald i Netcom.
Han ønsker ikke å spekulere på om Telenors nye betalingstjeneste vil føre til flere Netcom-kunder.
Tele2 vil heller ikke ta seg betalt for BankID.
– Vi har ingen planer om å legge på noe pris der. Det er et veldig bra produkt, som er høyt etterspurt og flittig brukt av alle våre kunder, sier Henning Lunde, direktør for pr og samfunn for Tele2s norske virksomhet.
Telenor varslet BankID Norge fredag klokken 15. Bankene ble varslet lørdag formiddag og fikk helgen på seg før Telenor varslet kundene mandag.
Telenor mener dette egentlig er en beslutning som ikke handler om bankene.
– Dette er noe vi fakturerer våre sluttkunder. Banken er sånn sett ikke involvert, sier Bjørn Ivar Moen, sjef for mobil i Telenor Norge.
Telenor mener diskusjonen om betaling ikke er noe nytt. Selskapet understreker at det har kostet «flere titall millioner» å utvikle tjenesten, og mener det var på tide å begynne å ta betalt.
– Vi skal få en tjeneste hvor vi ihvertfall ikke taper på driften, og kanskje også får dekket noe av utviklingskostnadene, sier Moen.
Jobber med andre løsninger
Skandiabanken har profilert seg som en gebyrfri bank, og Bjørsvik mener Telenors inngangspris krasjer med deres ambisjoner.
– Selvfølgelig skal det ikke koste penger å logge seg inn hos oss, sier han, og forklarer at Skandiabanken uavhengig av dette jobber med nye innloggingsmetoder.
I dag bruker over 214.000 av DNBs kunder BankID på mobil, men frykter at kundene nå vil droppe tjenesten.
– Når Telenor pålegger et gebyr, påvirker det våre kunder. Tilbudet har vært gratis lenge, og det gjenstår nå å se om folk er villig til å betale Telenor for tjenesten. Dette blir testen. De andre aktørene tar seg ikke betalt etter hva vi har forstått, sier Spiten i DNB.
Verdt pengene
Telenor mener kundene har forståelse for at nye tjenester kan være dyrere enn gamle.
– Den er enklere å bruke og du slipper å ha med kode-kalkulatoren. Vi mener denne tjenesten faktisk er verd noen kroner. Forhåpentlig fortsetter tjenesten å vokse, sier Moen.
– Dere jobber også med mobilbetaling i samarbeid med DNB. Vil dere også ta betalt for dette når folk har tatt tjenesten i bruk?
– Det er for tidlig å diskutere hvordan forretningsmodellen der ser ut, sier Moen.
Han oppgir at Telenor har over 260.000 brukere av tjenesten, og vokser med rundt 15.000 i måneden. Han anslår snittbruken til 10–12 innlogginger i måneden, noe som vil koste hver bruker fem–seks kroner.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.