Prisingen av Telenors kjøp av Tapad er over tilsvarende transaksjoner, men det er en del av en langsiktig strategi, mener analytikere.
- Transaksjonen er relativt sett liten sammenlignet med Telenors markedsverdi. Prisen reflekterer en ev/brutto omsetning på seks ganger, som er noe høyere enn man har sett blant andre oppkjøp de seneste årene, som har ligget mellom fire og fem ganger omsetning, sier analytiker Håvard Nilsson i Carnegie til TDN Finans.
Nilsson mener at dette er en teknologi som kan gi Telenor en fordel på lenger sikt. Han viser til at teknologien gjør at Telenor kan bedre utnytte kundedataen de har, og det kan hjelpe de med bedre rettet markedsføring.
- Det kan forbedre ARPU og forhindre CHURN, sier Nilsson til TDN Finans.
Analytiker Jon D. Gjertsen i Pareto Securities mener at til tross for at kjøpet er dyrt, er det en del av Telenors strategi for å posisjonere seg for vekst i mobilannonseomsetningen, digitalisering og «internet of things».
Nilsson i Carnegie sier at det på mobil-annonseringsdelen er lett å trekke paralleller til Opera Software.
- Forskjellen mellom selskapene er at Tapad er mer spesialisert innen å samle inn og analysere data, men Opera er mer spesialisert i det kreative, eksempelvis mobil-video, sier Nilsson.
Les også:
Se DNtv:Slik ser det ut når norske Youtube-stjerner besøker et kjøpesenter i Bergen