Opplaget til norske magasiner og ukeblader faller.
–Totalopplaget for likelydende titler gikk tilbake med vel fem prosent, sier fagsjef Helge Holbæk-Hanssen i MBL
LES OGSÅ: Slik går det med norske aviser
Totalopplaget er nå 2,2 millioner blader.
Se og Hør faller bratt
Ekstra ille er det for sladrebladet Se og Hør.
Tirsdagsutgaven har mistet 14 prosent av opplaget på ett år, fra 146.000 til 125.500.
Lesertallene for utgaven faller fra 566.000 til 515.000 lesere.
Inget annet magasin faller raskere, og fallet kommer på toppen av flere års negativ utvikling for Se og Hør.
Flere lesere på nett
– Se og Hør er markedsleder i løssalgsmarkedet, og har fortsatt 70 prosent av markedet, men Se og Hør har også hatt en klar transformasjonsstrategi gjennom de siste årene for å tilpasse oss den nye medievirkeligheten, er redaktør Ellen Arnstads første kommentar til opplagsfallet.
Hun opplyser at Se og Hør nå når 750.000 unike brukere hver uke om man regner sammen alle digitale plattformer.
– Vi har derfor en god digital posisjon i tillegg til at vi har fokus på totalsalget av Se og Hør på print hver uke, sier Arnstad.
La om helgeutgaven
I januar ble det klart at Se og Hør også gjør endringer i sin weekend-utgave, som fra og med februar har tatt navnet Se og Hør Extra.
– Det nye bladet ligger ute i salg hele uken mot kun 3 salgsdager tidligere. Vi har gjennom innsikt og tilbakemeldinger fra leserne utviklet produktet, og vi har ingen planer om å legge ned fredagsutgaven. Tvert imot så satser vi med blant annet flere sider, sier Arnstad.
Tidligere deadline og distribusjon er med på å spare Se og Hør for kostnader.
– Vi tar ut økonomiske gevinster ved å legge om distribusjonen. Fredagsutgaven vil bli pakket og kjørt ut på de samme bilene som øvrige ukeblader som distribueres for salg på fredag, sa redaktør Ellen Arnstad til DN i januar.
Arnstad svare slik på spørsmålet om opplagsutviklingen gjør at Se og Hør må ta kostnadsbesparende grep i 2015:
– Enhver mediebedrift må til enhver tid tilpasse seg markedet når det gjelder kostnader. Det gjelder også Aller Media. Men parallelt har vi også klare vekstprosjekter som Se og Hør er en del av - sammen med den totale kvinneporteføljen vår.
LES OGSÅ: Se og Hør øker liggetiden
Hjemmet på topp
Norges største ukeblad, Hjemmet, har et mer stabilt fall fra 161.500 til 160.000 og distanserer seg dermed fra Se og Hør.
Årets opplagsvinner er Det Nye/Shape Up, som går frem med 8.500 eksemplar.
Mat og helse frem
Mens det samlede opplagsfallet er på fem prosent, gjør blader som omhandler mat og helse det derimot godt.
Lesertallene for slike titler går frem med 0,8 prosent, opplyser Mediebedriftenes Landsforening på sine nettsider.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.