Hva skjedde egentlig med Frontline-aksjen i totiden på tirsdag?

Frontline stanset etter massiv stigning på Børsen

Det var i alle fall lite i den siste tidens nyheter om selskapet som talte for at investorene plutselig skulle handle aksjen som om selskapet hadde funnet rent gull ombord i tankene.

Dumper Frontline
Fredriksens Frontline i fritt fall
- Ingen grunn til å eie Frontline-aksjen

Men Frontline-aksjen fortsatte i dag videre opp mandag etter tirsdagens oppgang på 18,2 prosent til 39,73 kroner. Aksjen steg først videre til 41,19 kroner i USA tirsdag kveld, og steg så høyt som 46,96 kroner på Oslo Børs onsdag, før den falt litt tilbake og stengte opp 8,9 prosent på 43,28 kroner.

- Overrasket
Flere meglerhus forklarte kursoppgangen de to seneste dagene med shortinndekning, og TDN Finans fikk også referert mange spekulasjoner rundt utlån av aksjer, tilbaketrekking av disse og shortskvis.

- Vi er litt i villrede for å forklare oppgangen og det tror jeg de fleste er. Det er jo ikke så mye begivenheter, men aksjen har jo gått kraftig, sa analytiker Christian Dyvik i Handelsbanken Capital Markets til TDN Finans.

Konsernsjef Jens Martin Jensen i Frontline uttalte til Bloomberg News onsdag i en kort kommentar at han er ”overrasket” over oppgangen.

Arctic Securities og First Securities er blant dem som i oppdateringer onsdag viser til inndekning av shortposisjoner som forkl#229 på kursoppgangen etter at aksjen har falt 78 prosent før gårsdagens oppgang.

First venter at skipsverdiene vil fortsette å falle og gjentar sin negative holdning til tanksektoren.

Fremdeles begrederlig
Handelsbankens Dyvik mener det ikke er noen endringer i de fundamentale forholdene i tankmarkedet.

- Ratene er fremdeles på begredelige nivåer og skipsverdiene har kommet ordentlig ned den seneste uken. Det vi hører er at det er snakk om en inndekking av shortposisjoner. Det er i hvert fall liten grunn til at aksjen skal ha gått rundt 35 prosent på andre ting, sier han.

Pareto Securities skriver i en oppdatering onsdag at oppgangen trolig skyldes en kombinasjon av selskapets avvisning av behovet for en emisjon, investorenes tro på at skipsverdiene nærmer seg bunnen, samt en mulig shortskvis, hvor 20 prosent av fri flyt i aksjen anslås shortet pr fredag.

"I tillegg er det heller ikke noen nedside i spotinntjeningen heller, som holder seg rundt eller under driftskostnadene", skriver Pareto, og understreker videre:

"Markedet ser ut til å holde seg med tilbudsoverskudd også på kort og mellomlang sikt, hvor 23 prosent av ordreboken ventes levert de neste to og et halvt årene, og vi ser ikke noe potensial for at ratene kommer opp over Frontlines kontant break even-nivå på rundt 30.000 dollar pr dag med det første".

De er samtidig uenige i at Frontline eller tankaksjer ikke står overfor noen likviditetsrisiko fremover.

"Vi mener denne oppgangen er teknisk av natur, og selv om det er vanskelig å si når den vil stanse, tror vi det vil åpne for attraktive short- muligheter", skriver Pareto.

Avviser behov for pengehjelp
Frontline-sjef Jens Martin Jensen avviste overfor Finansavisen tirsdag at de kan komme i en likviditetsskvis og mener tankmarkedet har tatt seg opp.

- Jeg tror nok at vi skal klare oss. Det er ikke behov for emisjon i Frontline, sa Jensen.

Han sa samtidig at aktivitetsnivået i tankmarkedet hadde tatt seg opp, uten at det ser ut til å ha hjulpet på inntjeningen.

- Det er vanskelig å få gjort noe mer enn det vi allerede har gjort, men det er klart at det er mulig å gjøre noe mer drastisk. Det er mulig å trekke skip tilbake fra markedet, og det er mulig å få til et poolsamarbeid. Sistnevnte har vi gjort med suksess tidligere, sa Jensen.

En tankanalytiker TDN Finans var i kontakt med onsdag, som ønsker å være anonym, karakteriserte tankmarkedet som ”flatt, stille og dårlig”. I onsdagens slutningsrapport fra skipsmeglerforetaket P.F. Bassøe fremgikk det også at VLCC-ratene er stabile, samt at det ble gjort ti nye slutninger for september det seneste døgnet.

- Vi ser det gjøres en del inn til Kina, men det er kinabåter. Ratene de går til er det kun de i Kina som vet, sier analytikeren til TDN Finans.

Analytikeren ser heller ikke noen positive drivere på kort sikt.

-Selskapene gjør slutninger og kommer så ut et par dager etterpå og sier at den forsvant. Det er rett og slett ikke nok aktivitet over tid som gjør at man får en følelse av et aktivt marked, sier analytikeren til TDN Finans.

Han tror heller ikke en mulig blokade i Syria vil ha noe særlig effekt da lastene hovedsakelig går med aframaxer og at landets størrelse er for liten.

-Vi trenger noen større land med større volumer for å se noen effekt, sa han.

Syria-effekt?
Goldman Sachs skriver imidlertid i en oppdatering onsdag at EU-kommisjonens ventede oljeembargo på Syrias oljeeksport trolig vil ha en betydelig effekt på dagens svake VLCC-rater. Italia skal ønske å utsette en embargo til november, men EU-kommisjonen fastholdt onsdag at de venter en embargo på plass om kort tid.

"Syria eksporterer i snitt 162.000 fat lett olje hver dag, der 88 prosent går til Europa (54 prosent til Italia), ifølge Lloyd's List Intelligence. Det kan ha positive konsekvenser for tankmarkedet, og særlig VLCC-rederne", heter det i oppdateringen.

Goldman viser til at det også er uklart om Libyas produksjon kan komme tilbake de nærmeste månedene, og EU må i så fall hente mer olje fra AG, hvor reisedistansen er på 23 dager via Suez sammenlignet med seks dager fra Syria. Goldman estimerer derfor en økning i tanketterspørselen på 1,2 prosent ved et syrisk oljeembargo.

"I tillegg vil aframaxene som tradisjonelt brukes for å frakte råolje i Middelhavet måtte erstattes med større skip som typisk går fra AG. Den økte etterspørselen vil derfor rettes mot suezmaxer og mer sannsynlig VLCCer. Forutsatt at all den økte etterspørselen dekkes av VLCCer via Suez, vil effekten på VLCC-etterspørselen kunne bli så mye som 2,5 prosent", skriver Goldman.

De har en nøytral-anbefaling på Frontline, og holder estimater og kursmål uendret.

Lave skipsverdier
Dahlman Rose skrev samtidig i et notat tirsdag at de lave VLCC- skipsverdiene var ventet å skape en kraftig oppgang i skrapingsvolumene, ifølge Lloyd's List. Dahlman Rose estimerer 15 år gamle dobbeltskrogede VLCCer til 20-25 millioner dollar, mens Clarkson har kuttet sitt anslag til 28 millioner dollar, ned to millioner dollar fra tidligere. Ti år gamle skip estimeres av Clarkson til 40 millioner dollar.

Lloyd's List viser samtidig til rykter om salg av "Saga Chelsea" (298.000 dwt, 1995) for rundt 24,5-25 millioner dollar, kanskje til India. Fearnleys oppgir skipet solgt i sin ukerapport onsdag kveld til 25,5 millioner dollar.

Dahlman Rose estimerer en VLCC-inntjening på 24.375 dollar pr dag i 2011, med en oppgang til 40.000 i fjerde kvartal.

"De seneste månedene har befrakterne foretrukket VLCCer på maksimalt 15 år", påpeker de.

Frontline-aksjen var omsatt for 143 millioner kroner på Oslo Børs og endte opp 8,94 prosent. Så langt i år er imidlertid aksjen ned 71,22 prosent.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.