Mange sjefer opplever at organisasjonens krav og forventninger, regelverk og prosedyrer, rapporteringskrav og møtekultur reduserer deres autoritet og handlingsrom som leder. Og det har blitt verre de siste årene, ifølge Erik Næss, som er prinsipal konsulent og fagansvarlig i Right Management.

- I dag er det et press på å få gjort mer med færre folk. Det er et press på å være mest mulig effektiv, og selvfølgelig skal man ha et effektivt arbeidsmiljø. Men mange av de tiltakene som iverksettes for å øke effektiviteten bidrar samtidig til å redusere lederens handlingsrom. Dette skaper stor frustrasjon, sier Næss til DN.no.

Til tross for at lederne jobber knallhardt for å rekke over alt, får Erik Næss stadig tilbakemeldinger fra fortvilte ledere som er grovt stresset, sliter med dårlig samvittighet og har en konstant følelse av å ikke helt strekke til. Og det er ikke lederens skyld, understreker psykologen.

- Reduseres til lydige systemoperatører
- Det er lett å si at ledere selv er ansvarlige for hva de bruker tiden sin på, men det er mer komplisert enn det. Etter over 30 år som lederutvikler har jeg blitt mer og mer sikker på at dette er et systemproblem mer enn et problem knyttet til personlig egnethet. Organisasjoner har en innebygd tendens til å redusere sine ledere til lydige systemoperatører, sier Erik Næss.

- Dette er ingen bevisst prosess. Det er en naturlig konsekvens av for mange "gode intensjoner", i form av ulike typer av styrings-, kontroll- og støttesystemer. En leder jeg snakket med for kort tid siden påstår at han har 60 ulike rapporterings- og oppfølgingssystemer som han må forholde seg til i sin hverdag. I tillegg er kalenderen hans teppebelagt med møter han selv ikke har innkalt til, forteller Næss.

Erik Næss, Right Management
Erik Næss, Right Management (Foto: Line Kaspersen)

Toppledere ønsker initiativrike, fremoverlente, selvstendige ledere som er opptatt av morgendagens utfordringer.

- Men selv om noen ledere er utrolig flinke til å manøvrere mellom de ulike oppgavene de blir satt til å gjøre, opplever mange at de ikke har tid til å lede. I altfor mange tilfeller blir ledelse av mennesker og oppgaver en sekundæraktivitet. All erf#229 viser imidlertid at man må ha ledelse som primæraktivitet for at ledelsen skal bli god og effektiv, sier Erik Næss.

Ansvaret ligger i stor grad på den toppledelsen som tillater at dette får skje, påpeker han.

- Jeg tror ikke den virkeligheten som mange ledere føler er et resultat av at noen har ønsket det slik. Men ledere må gis tid og handlingsrom til å være den lederen de ønsker å være, sier Næss.

"Work smarter, not harder"
Anne Mørup-Andersen i Assessit, som er prosjektleder for kåringen Årets Unge Ledere, mener det er logisk at det kommer flere rapporteringssystemer, prosedyrer og regelverk når virksomheter vokser:

- Men det er utrolig viktig at dette gjøres på en smart måte. "Work smarter, not harder". Det er dét det handler om. Man må ikke drepe den kraften som skaper gode initiativer, energi, entusiasme og gnist som smitter positivt til hele avdelingen, sier hun til DN.no.

Dette skjer imidlertid en del ganger, særlig i større virksomheter, har hun inntrykk av.

- Rammer og retningslinjer er fint, men ikke så stramtsittende at lederen ikke kan handle med sitt autentiske jeg og personligheten intakt. Forskning bak Årets Unge Ledere viser at "lederstøtte" er noe som er essensielt for medarbeidernes trivsel på arbeidsplassen. Men dette krever jo at lederen faktisk har tid til å lede, legger hun til.

- Det er et alvorlig problem vi ser gjentatte ganger at mange slutter i jobben sin på grunn av misnøye med sjefen. Hvis de over lederen sørger for å bombe ham eller henne med administrative oppgaver som gjør dem svært stresset, har vedkommende ikke overskudd igjen til medarbeiderne - og til å være en god leder. Det er ikke effektivt i lengden, sier Anne Mørup-Andersen.

Anne Mørup-Andersen, Assessit
Anne Mørup-Andersen, Assessit (Foto: EIK, ROBERT S.)

Sitter 40% av arbeidstiden i møter
Tidligere i år kom boken «Livet som leder. Lederundersøkelsen 3.0», der de seneste tallene fra Administrativt forskningsfond ved Norges Handelshøyskole (AFF) viser at toppledere i bedrifter med over 100 ansatte i snitt bruker rundt 19 timer i uken i møter. Det tilsvarer cirka 40 prosent av arbeidstiden. Tilsvarende tall finner man også i undersøkelser av andre nordiske toppledere.

Verre enn å bruke mye tid på møter, er det at lederne svarer at 40 prosent av tiden er bortkastet fordi møtene er dårlige.

Henning Bang ved Universitetet i Oslo er en av landets fremste forskere innen organisasjonspsykologi og møtevirksomhet.

- Moderne arbeidsfolk blir teppebombet med møter, sa han til DN tidligere i år: Slik unngår du møtefellene

Les også: Få drømmejobben selv om du er underkvalifisert

<b>Tar omtenksomme sjefer for gitt</b>

<b>- Et antiklimaks å komme hjem</b> (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.