I helgen publiserte New York Times en test av Teslas mye omtalte Model S. En bil som hittil nesten har virket for god til å være sann.
Les også: Amerikas kjappeste
Testen ble gjort i kaldt vær og reporteren skulle kjøre mellom to nye superlader-stasjoner som Tesla har bygget på østkysten i USA. Avstanden mellom de to er omkring 32 mil, noe reporteren mente burde gå greit når bilens oppgitte rekkevidde er på 42 mil.
Det gikk ikke helt som planlagt.
For de av oss som har kjørt en god del elektrisk bil om vinteren i Norge, kommer det ikke som noen overraskelse at rekkevidden blir en del kortere enn oppgitt, og adskillig kortere enn når det er varmt.
Måtte ha hjelp
For å gjøre en lang historie kort: Avisens reporter måtte til slutt fraktes på lastebil inn på superladestasjonen etter lange perioder med rekkeviddeangst og misvisende estimeringer av gjenstående rekkevidde.
Les hele artikkelen i NY Times her.
Etter at anti-elbil-gjengen i Top Gear for noen år siden angivelig kjørte en Tesla Roadster strømtom, har Tesla logget alle turer foretatt av media.
Igår sendte Tesla-sjef Elon Musk ut denne twitter-meldingen: "NYTimes article about Tesla range in cold is fake. Vehicle logs tell true story that he didn't actually charge to max & took a long detour."
Det gjør det ikke noe mindre spennende å prøve ut bilen under norske forhold, når produsenten omsider tillater prøvekjøringer lenger enn rundt Tesla-butikken på Alnabru i Oslo.
Norske erf#229er
I Bergen står en av få aktive Tesla Model S i Norge. Den er hentet fra USA av den uavhengige parallellimportøren Ferdinand Motor.
- Jeg har ikke målt forbruk, og vår bruk er ikke akkurat representativ for økonomisk kjøring, så jeg vet egentlig ikke, sier Gunnar Birkenfeldt i Ferdinand Motor på DN.nos spørsmål om han har testet rekkevidden til bilen.
Han har likevel en viss pekepinn på hvor det ligger:
- Vi har kjørt bilen fra Askøy til Haugesund tur/retur i forbindelse med registrering, det er cirka 270 kilometer. Da kom bilen tilbake med 50 kilometer igjen på batteriet. Og det var langt fra fulladet når han dro herfra, opplyser Birkenfeldt.
Bilen er stort sett brukt til demokjøring for de 53 kundene som har forhåndsbestilt den gjennom selskapet som var en av de største leverandørene av Tesla Roadster. Nå får han ikke lov av Tesla å selge flere biler.
- Tesla har en forretningsfilosofi der de skal eie forhandlerne selv, og en langsiktig plan om å selge bilene. Jeg mener de burde solgt alt de maktet her i Norge før avgiftene kommer. Jeg føler vi har gjort mye uten å få noe tilbake, sier Birkenfeldt.
Les mer: Slik skal Tesla revolusjonere bilindustrien
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.